Sinds de jaren zeventig van vorige eeuw is er onzekerheid rondom het gebruik van de traditionele blauwe AvGas 100LL. Deze loodhoudende brandstof voor pistonmotoren van helikopters en vliegtuigen is al lang een doorn in het oog voor iedereen die met de toekomst van onze natuur begaan is. Maar tot op heden was er geen alternatief voor het giftige lood in deze brandstof en werd er koortsachtig gezocht naar een volwaardig alternatief die helikopters met pistonmotoren veilig en schoon kon laten vliegen.
Op 1 september 2022 heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA aanvullende typecertificaten (STC's) ondertekend om de 100-octaanlode loodvrije brandstof (G100UL) van GAMI (General Aviation Modifications Inc) te gebruiken in elke algemene pistonmotor en elk casco dat door die motoren wordt aangedreven. De stap werd door de GA-industrie geprezen als een belangrijke stap in de overgang naar een loodvrije toekomst.
"Dit is een uitstekende eerste stap in het beschermen van ons milieu en het veilig en schoon laten vliegen van helikopters met pistonmotoren", zei James Viola, President en CEO van Helicopter Association International (HAI). "We waarderen de inspanningen van GAMI en de FAA bij het produceren van deze brandstof en STC ten zeerste. Als eigenaar van een helikopter met pistonmotor denk ik dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat ik niet kan wachten om mijn tank voor het eerst met deze loodvrije brandstof te vullen. Maar we hebben nog veel werk te doen voor iedereen met loodvrije brandstod zal vliegen."
In 2021 keurde de Amerikaanse FAA STC's (aanvullende typecertificaten) goed voor GAMI voor een klein aantal Cessna 172-motoren en casco's, en breidde vervolgens die STC-goedgekeurde modellijst (AML) uit met in wezen alle motoren met een lagere compressie. Maar deze STC's waren niet voor vliegtuigen die de brandstof met een hoger octaangehalte nodig hebben, en deze zijn goed voor ongeveer 65% van het AvGas-verbruik. De aankondiging van vandaag door de FAA gaat nu in op de behoeften van die pistonmotoren met een hogere compressie.
De timing voor wanneer de G100UL de luchthavens in de USA zal bereiken, is nog onzeker. "Het zal een tijdje duren om de infrastructuur te beheren, inclusief productie en distributie," zei Braly. "De supply chain is nog steeds een zeer gewonde infrastructuur en dat zal het proces niet gemakkelijker maken."
Hoewel de kosten van de brandstof nog niet zijn vastgelegd, zei Braly dat de brandstof iets meer zal kosten dan gelode AvGas 100LL. "Kleine volumes kosten meer geld," zei hij. "Totdat we de productie kunnen opvoeren en we miljoenen gallons kunnen produceren, zullen er incrementele kosten zijn," zei hij. "Maar het zal niet onredelijk zijn," voegde Braly eraan toe. "Piloten in Amerika zullen niet betalen wat ze vandaag betalen voor AvGas in Europa."
Op de Aero Friedrichshafen 2022 kreeg GAMI G100UL de Innovatie Award 2022 van het Duitse luchtvaarttijdschrift 'Flieger Magazin'.
Voordelen van ongelode brandstof volgens GAMI
- Minder giftige uitstoot door de afwezigheid van lood
- Minder metaalafzetting op de bougies, aangezien er geen lood meer in de brandstof zit. Daardoor kan het interval voor onderhoud en vervanging van de ontstekingskaarsen worden verlengd.
- Ook het interval voor oliewissels kan worden verlengd
- Zonder lood kan in de pistonmotoren ook synthetische oliën worden gebruikt wat het interval van oliewissels verder zou kunnen verlengen.
EASA
In de komende dagen komen we terug op dit onderwerp en de mogelijkheden van vliegen met ongelode brandstof in helikopters met pistonmotoren die vliegen onder EASA-vlag.
Foto credit & © GAMI