Bezig met laden...

Logboek

Op bezoek bij... NLR - Netherlands Aerospace Center - deel 1

Op bezoek bij... NLR - Netherlands Aerospace Center - deel 1

Op bezoek bij... bracht ons deze keer bij het NLR, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, aan de - heel toepasselijke - Anthony Fokkerlaan in Amsterdam. 

Het NLR is het eerste en enige onderzoekscentrum dat zich volledig richt op duurzame en veilige lucht- en ruimtevaart in de Benelux en heeft een unieke Helikopter - Rotorcraft afdeling. Het was net de NLR-afdeling Rotorcraft ons naar Amsterdam bracht.

In een 5-delig artikelenreeks zullen we met projecten en ervaringen pogen om een inzicht te geven over de NLR-afdeling Rotorcraft die in de Benelux misschien niet echt bekend is maar wereldwijd in de helikopterindustrie aan de top staat van de Rotorcraft research centers.

 

NLR - wat en hoe?

Het onderzoekscentrum Koninklijke NLR werkt op objectieve en onafhankelijke wijze met zijn partners aan een betere wereld van morgen. NLR biedt daarbij innovatieve oplossingen en technische expertise en zorgt voor een sterke concurrentiepositie van het bedrijfsleven. NLR is ruim 100 jaar een kennisorganisatie met de diepgewortelde wil om te blijven vernieuwen en zet zich in voor een duurzame, veilige, efficiënte en effectieve lucht- en ruimtevaart.    

NLR vormt in binnen- en buitenland de spilfunctie tussen wetenschap, bedrijfsleven en overheid, en overbrugt de kloof tussen fundamenteel onderzoek en toepassingen in de praktijk. Met deze specialistische kennis en kunde is NLR een van de drijvende krachten achter de aerospace sector. Op lucht- en ruimtevaartgebied is NLR de strategische partner van de Nederlandse overheid en defensie. 

NLR geeft invulling aan Nederlandse en Europese (klimaat) doelstellingen in overeenstemming met de Luchtvaartnota, de European Green Deal, Flightpath 2050 en door deelname aan programma’s zoals ‘Luchtvaart in Transitie (LiT), Clean Aviation, Clean Hydrogen en SESAR. 

Kortom, NLR is misschien niet echt bekend bij het grote publiek, maar is zowat bij elke luchtvaartproject in Nederland en in Europa betrokken en speelt een prominente rol als de spin in het web die wetenschap, overheid en bedrijfsleven met elkaar verbindt.

Het onderzoekscentrum Koninklijke NLR is een stichting zonder winstoogmerk en is onafhankelijk van de overheid, investeerders of andere invloed. Het laat de experten toe om hun onderzoek te doen en adviezen te formuleren in volledige wetenschappelijke vrijheid gebaseerd op onderzoeksresultaten en expertise.

 

NLR - afdeling Rotorcraft 

Rotorcraft, alles rond helikopters of VTOL's (vertical take-off & landing), is een relatief kleine maar wel heel speciale en zeer interessante tak van de luchtvaart. Geen enkel ander vliegtuig heeft de mogelijkheid om in de lucht stil te hangen of om verticaal op te stijgen en te landen. 

De NLR Rotorcraft afdeling is een unieke groep experten onder leiding van Barbara Ohlenforst die werken aan de ontwikkeling en certificering van helikopters, eVTOL, drones, tiltrotors en andere nieuwe configuraties en hun introductie in het luchtruim. Aero-akoestiek is een belangrijk onderdeel van de onderzoeksactiviteiten ook al omdat helikopters en tiltrotor niet direct de meest geluidsvriendelijke toestellen zijn in de luchtvaart.

Aan de hand van de volgende projecten die door NLR Rotorcraft zijn voltooid trachten we een goed beeld te geven van de activiteiten van dit belangrijk onderzoekscentrum voor de rotorcraft.

Spijtig genoeg krijgen vele projecten die er worden uitgevoerd voor helikopterfabrikanten of militairen de noemer 'Classified'. Te begrijpen natuurlijk dat bedrijven of militairen hun toekomstige systemen of toestellen niet met het publiek wil delen voor ze op de markt komen. Over volgende projecten zullen we de komende weken met een separaat artikel komen:

  • Europese Tiltrotor-research
  • Hoe maakt je een helikopter resistent tegen gevaarlijke ijsvorming
  • Detecteer en vermijd bij onbemande systemen: project ADACORSA 
  • Methode voor een kosteneffectieve inzet van marine helikopters

     

Wist je dat?

  • NLR al meer dan 100 jaar oud is maar steeds innovatief naar de toekomst kijkt.
  • NLR veel onderzoeken doet in eigen windtunnels. In eentje ervan kan een supersonische windsnelheid van meer dan MACH 4 opgewekt worden. Dit is 4.900 km/u of 1.370 meter per seconde.
  • NLR in Marknesse een eigen vliegveld heeft en met EHR66 een 'restricted zone' om testvluchten in alle veiligheid te laten verlopen.

 

Onze dank aan het NLR en speciaal aan researcher Laurent Declerck en de afdeling Rotorcraft voor de medewerking aan deze artikelreeks.

In onderstaande video toont NLR een selectie van onze projecten en realisaties van het afgelopen jaar 2022. 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *