De afgelopen maand kregen we weer heel wat nieuws binnen over onze helikoptervloot in de Benelux.
Eerst even over de activiteit van onze helikopters. De afgelopen maand februari 2024 was een normale actieve maand wat betreft het aantal helikoptermeldingen boven de Benelux. Het wisselvallig, regenachtig en winderig weer was vermoedelijk de oorzaak dat er wat minder activiteit was dan vorig jaar.
Februari 2024: 1.848 helikoptermeldingen boven de Benelux
Februari 2023: 1.974
Februari 2022: 1.897
Februari 2021: 1.708
Nota: een helikoptermelding is een helikopter die op een dag minstens één vlucht maakt.
MD902 Explorer met registratie OO-CIO in het Belgisch luchtvaartregister
De McDonnell Douglas Helicopter MD900 Explorer (model MD902 en serienummer 900-00103) werd op 19 februari 2024 ingeschreven in het Belgisch luchtvaartregister voor MD-dealer en onderhoudsfirma ESC te Genk. Het werd er op 12 februari 2024 nog vrij compleet opgemerkt in de voormalige grote ASP-loods op Zwartberg (BE). Het zal wellicht enkel voor wisselstukken worden gebruikt.
Het toestel was voordien actief in de UK als G-CIOS en G-SASO bij SAS (Special Aviation Services) waar het sinds 2014 vloog als HEMS helikopter onder andere bij Cornwall Air Ambulance.
Speciaal detail: Bij de bouw was het toestel bestemd voor Nederlandse Politie en zou het de registratie PH-PXE krijgen. Echter door vertraging en financiële problemen bij het toenmalige MD Helicopters is er nooit een levering gebeurd en wordt er reeds jarenlang geprocedeerd tussen MD Helicopters en de Nederlandse staat.
Het werd er op 12/02/24 nog vrij compleet opgemerkt in de voormalige grote ASP-loods. Het zal er wellicht tevens voor wisselstukken gaan worden gebruikt en vermoedelijk nooit zijn Belgische kenletters gaan dragen.
Bell JetRanger met registratie OO-EPA verlaat de Benelux
De knappe Bell 206B JetRanger III met registratie OO-EPA van Peter Aerts werd op 5 februari 2024 uit het Belgisch luchtvaartregister geschrapt. Het toestel is op 9 januari 2024 vertrokken richting naar Spanje waar het binnenkort zal worden ingeschreven als EC-OHI.
Het toestel gebouwd in 1976 was sinds februari 2018 ingeschreven in het Belgische register nadat het voordien actief was als OK-AHF voor Blue Sky Service in Tsjechië. Eerder nog vloog het als XC-BOQ, als N7037A in Miami en als G-TILI in de UK.
HeliCentre vliegt nu met nieuwe Airbus H135 met registratie PH-HCX
De voorheen als OO-PAS geregistreerde Airbus Helicopters H-135 werd op 6 februari 2024 uit het Belgische luchtvaartregister geschrapt.
Het toestel was op 23 januari 2024 reeds naar Lelystad gevlogen en was daar toen actief als OO-PAS. Op 7 februari 2024 werd het knappe toestel ingeschreven als PH-HCX in het Nederlands luchtvaartregister voor HeliCentre Invest BV.
We kregen op 23 februari 2024 een mooie fotoreportage van de PH-HCX van de hand van Berend-Jan Floor, klik hier.
Robinson R44, ex OO-RED krijgt nieuw leven
De Robinson R44 Robinson II die tot 15 december 2023 in het Belgisch luchtvaartregister was ingeschreven als OO-RED kreeg een nieuw leven in Frankrijk.
Het toestel werd op 6 februari 2024 ingeschreven in het Franse luchtvaartregister als F-HMEA voor zijn nieuwe eigenaar Helilocboat. Deze wilde wel geen knalrode helikopter en liet deze herschilderen in het zwart!
De gitzwarte helikopter werd op 17 februari 2024 als F-HMEA van Wevelgem overgevlogen naar zijn nieuwe Franse thuisbasis: Valenciennes Denain.
Robinson R44 met registratie OO-HCA
De Robinson R-44 Raven II met registratie OO-HCA en serienummer 11133, eigendom van Héli&Co sa vloog op 7 september 2021 zijn laatste vlucht en stond sindsdien enkele jaren inactief gestockeerd in de loods van de firma Aircraft Solutions bv op de Nederlandse luchthaven van Maastricht/Beek, in afwachting van een grote onderhoudsbeurt.
De helikopter werd intussen opnieuw vliegwaardig gemaakt en maakte op 7 februari 2024 een eerste testvlucht vanaf Maastricht/Beek. Op 15 februari 2024 maakte het toestel een lange vlucht op het traject Maastricht/Beek - Wevelgem - Antwerpen - Zwartberg - Maastricht/Beek. Op 21 februari 2024 werd het dan vanaf Maastricht/Beek afgeleverd aan Héli&Co op EBLG, waar het sindsdien opnieuw staat gebaseerd en terug operationeel in gebruik werd genomen.
Leuk detail: het toestel was in een eerder leven eigendom van prins en nu huidige koning Filip als OO-PFB en vloog in een rode kleur.
Nog meer MD900's op komst?
In het Britse luchtvaartregister werden recent een aantal wijzigingen doorgevoerd naar aanleiding van de overname van SAS UK door Gama Aviation. Het Britse SAS had sinds 2021 reeds een aantal operationele en financiële herstructureringen ondergaan, maar werd door de curator verkocht aan Gama Aviation.
Twee MD900 helikopters uit de SAS-groep, met registratie G-CNWL (serienummer 900-00124) en G-EHEM (serienummer 900-00134), werden in februari 2024 uit het Britse register geschrapt met de vermelding 'Export To Belgium'. De G-CNWL staat reeds sinds 2021 bij ESC op Zwartberg en wordt daar gebruikt voor wisselstukken.
Voor zover we weten zal ook de ex-G-EHEM naar België komen bij ESC 'European Support Center'. ESC was destijds een zusterbedrijf van het Britse SAS.
Vermoedelijk zal ook de G-EHEM worden gebruikt om andere MD900-helikopters van onderdelen te voorzien. ESC is het onderhoudsbedrijf welke de MD900 helikopters van de Belgische Politie en de Luxemburgse Luchtambulance in de lucht houdt.
'Nieuws uit de Benelux helikoptervloot - deel 2' lees je morgen op de Helispot