Bezig met laden...

Logboek

In wat verschilt de V-22 Osprey met de V-280 Valor van Bell?

In wat verschilt de V-22 Osprey met de V-280 Valor van Bell?

Een van de twee potentiele toekomsthelikopters (FVL-programma - Future Vertical Lift ) van het Amerikaans leger is de Bell V-280 Valor Tiltrotor. Deze nieuwe generatie tiltrotor neemt het op tegen de Sikorsky Boeing SB-1 Defiant. 

Bell wedt met de V-280 Valor deels op de bekende technologie van de V-22 Osprey maar de V-280 was een 'clean sheet' ontwikkeling en geen upgrade van de V-22 zeggen de Bell ingenieurs. Op zijn minst uiterlijk lijken de twee tiltrotors erg veel op elkaar, dus gingen we even zoeken naar de verschillen tussen beide toestellen.

  • de huidige V-22 Osprey heeft twee motorgondels die mee evolueren met de stand van de rotoren, de nieuwe V-280 Valor daarentegen heeft zijn motoren vast opgesteld en het zijn alleen de rotoren die evolueren;
  • de V-280 Valor is nu uitgerust met zijdelingse deuren die toelaten om militairen langs beide zijden te laten uitstappen of uitspringen alsmede zijdelings geschut mogelijk maken. Bij de V-22 Osprey was in- en uitstappen alleen mogelijk via het achterste cargodek. De V-280 oplossing laat ook toe om SAR-missies op de conventionele manier af te werken.
  • de V-22 Osprey is reeds uitgerust met een glass cockpit maar de V-280 Valor krijgt een volledig computergestuurd flight management systeem ingebouwd met touch screen; 
  • de V-280 Valor krijgt een 'condition based maintenance' systeem. Op basis van de verzamelde missie-data berekend het toestel zelf wanneer en welke onderhoudswerkzaamheden moeten gebeuren; de V-22 Osprey heeft een klassiek onderhoudssysteem op basis van gebruiksduur en tijdslijn.
  • de V-22 is een samenwerking tussen Bell en Boeing terwijl de V-280 een samenwerking is van Bell met Lockheed-Martin, GE Aviation en nog een aantal andere bedrijven.
  • De V-22 heeft in de loop van de jaren een aantal versie's gekregen: V22, CV-22, MV-22, CMV-22, EV-22, HV-22 en SV-22. De V-280 Valor is ontwikkeld als een multi-missie helikopter die toelaat het toestel snel aan te passen aan een andere missie.
  • In vergelijking met de V-22 heeft de V-280 specifiek ook nieuwe ontwikkelingen op gebied van:
    • de vleugels
    • de rotorbladen
    • het aandrijfsysteem (alhoewel beide toestellen kunnen blijven vliegen als een motor is uitgevallen)
  • De V-22 Osprey kan 24 manschappen en 4 bemanningsleden vliegen, de V-280 Valor kan maximaal 14 manschappen en 4 bemanningsleden vervoeren.
  • Een aantal andere verschillen zullen er zijn op gebied van de radardetectie, pantsering en bewapening maar hier heeft het Amerikaans leger zijn beslissingen nog niet (bekend) gemaakt.
  • De V-22 Valor is uitgerust met 2 Rolls-Royce turboshaft AE1107C / T406 turbines met elk een vermogen van 4.586 kW, de V-280 Valor krijgt twee GE T64 turboshaft motoren van elk maximum 3.542 kW. 
  • De V-280 Valor dankt zijn naam aan de kruissnelheid van 280 kts, de V-22 vliegt een kruissnelheid van 241 kts. 

Andere specificatie's die vrij vergelijkbaar zijn:

  -- V-22 Osprey --   -- V-280 Valor --
Maximum snelheid 275 kts 300 kts
Kruissnelheid 241 kts 280 kts
Rotor diameter 11,6 m 10,7 m
Leeggewicht 15 ton 15 ton
MTOW (max. opstijggewicht) 27,4 ton 26 ton
Lengte 17,5 m 15,4 m
Breedte 25,8 m 25 m
Hoogte  6,7m 7m

Het meest in het oog springende verschil en voor de V-280 Valor eentje die het verschil moet maken is de prijs van het toestel. Een recente MV-22 kost $72 miljoen terwijl de ontwerpprijs van de V-280 Valor 'slechts' $30 miljoen is. 

Het is duidelijk dat Bell met de V-280 Valor een sterke kandidaat heeft om het FVL-programma te winnen.

Andere info over de nieuwe V-280 Valor - klik hier.

Foto copyright: Bell

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *