Een glunderende nieuwe Europese baas, een aantal aankondigingen, demo-vluchten vanop Amsterdam Heliport en twee knappe helikopters op de stand, dat is in een notendop de geslaagde aanwezigheid van Bell Helicopters op de European Rotors 2024 beurs in Amsterdam.
Robin Wendling, Bell's nieuwe baas voor Europa, vertelde tijdens een persbriefing over de vele mogelijkheden welke de Bell 525 zal hebben in de Europese markt. Zoals eerder gemeld heeft Bell afgelopen maart 10 Bell 525 Relenthless helikopters verkocht aan het Noorse Equinor (voorheen Statoil) welke zullen worden ingezet voor in de offshore oil & gasindustrie.
Op onze vraag wanneer de langverwachte Bell 525 zal worden gecertificeerd kregen we antwoord van Chris Schaefer, Bell's VP Customer Solutions, dat de laatste testen voor de FAA Certificatie nu door Bell in de US worden uitgevoerd en dat het dan aan de Amerikaanse FAA is om alles af te werken. Onze ervaring in andere dossiers verteld ons dat de Bell 525 zeker dit jaar geen FAA-certificatie zal krijgen, maar hopelijk wel ergens in het tweede kwartaal 2025.
Daarna zal EASA, de Europese vliegveiligheidsorganisatie, het certificatiedossier van de Amerikaanse FAA ontvangen en zowat een klein jaar nodige hebben om een Europese certificatie goed te keuren. De belangrijkste reden van het vrij lange certificatiedossier is het feit dat de Bell 525 de allereerste civiele helikopter op de markt is welke is uitgerust met 'fly-by-wire' technologie. Anderzijds ging in 2016 het eerste prototype verloren in een fatale crash waarbij de twee testpiloten het leven lieten. Tegen deze achtergrond is het niet verwonderlijk dat de FAA en nadien de EASA meer dan hun tijd nemen om dit toestel te certificeren.
Maar duidelijk is dat de Bell 525, eenmaal gecertificeerd, een belangrijke plaats kan innemen in de olie- en gas offshore-industrie. De huidige problematiek rond de onderdelen en de Sikorsky S-92 en het wantrouwen tegenover de Airbus Super Puma's zijn de ideale start voor de super-medium Bell 525 in Europa.
Oliemaatschappij Equinor zou zijn eerste 4 Bell 525 helikopters reeds in 2026 krijgen en deze, als EMEA-certificatie in orde is, dan in dienst nemen; de overige zes toestellen zouden tussen 2027 en 2030 worden geleverd.
Bell Helicopters organiseerde voor geïnteresseerde klanten demo-vluchten vanop Amsterdam Heliport. Een Bell 407 GXi en een Bell 505 vlogen tijdens de European Rotors beurs af en aan om klanten te overtuigen van hun capaciteiten. Afgaande op het aantal vluchten welke daar werden geregistreerd, waren deze vluchten een zeer groot succes.
Bell Helicopters verkoopt 100e Bell 505 in Europa
Deze historische mijlpaalverkoop, aan de Britse particuliere exploitant Adam Fawsitt, was een van de vier nieuwe Bell 505-orders die werden ondertekend op European Rotors 2024, wat de groeiende vraag naar deze goed presterende eenmotorige helikopter in Europa onderstreept.
De Bell 505 is snel een favoriet geworden onder particuliere operators dankzij de geavanceerde avionics, sterke prestaties en modern ontwerp. Met EASA's recente certificering van Garmin's GFC™ 600H stuurautomaatsysteem kunnen Europese operators nu nog meer mogelijkheden benutten.
Bell kondigt Rheinland Air Service aan als officiële Bell 505-dealer voor Nederland
Bell Helicopters, heeft op European Rotors 2024 aangekondigd dat Rheinland Air Service GmbH (RAS) de geautoriseerde dealer is geworden voor de Bell 505 in Nederland. RAS is ook de dealer van Bell in Duitsland en ondersteunt Bell sinds de goedkeuring in 2020 bij de belangrijkste Bell 505-verkopen in de regio.
"RAS is de afgelopen vier jaar een geweldige partner voor Bell geweest om Duitse operators te voorzien van onze lichte éénmotorige 505 helikopter", aldus Rob Wendling, managing director voor Europa. "We hebben met hen samengewerkt om onze aanwezigheid op de Duitse markt uit te breiden en zijn verheugd om onze aanwezigheid in Nederland verder uit te breiden."
RAS, gevestigd in Mönchengladbach, is sinds 2020 de allereerste Bell 505-dealer. De organisatie is opgericht in 1972 en heeft 280 medewerkers in dienst op vier locaties in Duitsland.
Bell kondigt verdere samenwerking aan met GPMS voor Foresight MX HUMS Systeem
Bell is een uitgebreide samenwerkings- en distributieovereenkomst aangegaan met GPMS International voor Foresight MX, het toonaangevende voorspellende Health & Usage Monitoring System (HUMS) in de branche voor helikopters uit de Bell 407-, 429-, 212- en 412-serie. Met deze overeenkomst is Foresight MX nu een door Bell ondersteunde HUMS-oplossing voor deze helikopters en rechtstreeks te koop via GPMS of Bell.
Foto's © Bell Helicopters