Bezig met laden...

Logboek

Airbus VSR700 prototype maakt zijn eerste autonome en vrije vlucht

Airbus VSR700 prototype maakt zijn eerste autonome en vrije vlucht

Het prototype van de Airbus Helicopter VSR700 , een onbemande helikopter (UAS - unmanned aerial system), heeft zijn eerste onbemande en vrije vlucht gemaakt.

Om te voldoen aan de richtlijnen voor deze testvlucht moest Airbus een geofencing systeem inschakelen, een virtuele perimeter, waarin de VSR700 zich 'vrij' kon bewegen. 

De vrije vlucht van de VSR700 is een stap in de richting van de testen op zee die eind volgend jaar zullen plaatsvinden. De Franse Marine zoekt een bewezen UAS - drone die het risico van het UAS programma kan beperken.

De VSR700 is gebouwd op basis van een Guimbal Cabri G2. De ontwikkelaar van dit toestel, Bruno Guimbal, was een ingenieur van Eurocopter Helicopters en werkte aan de AS365 en EC120 Colibri. Hij bouwde de Cabri G2 eind 1998 met de hulp van Eurocopter. In 2000 verliet hij Eurocopter en certificeerde de Cabri G2 in zijn eigen bedrijf Guimbal Helicopters. Intussen zijn er reeds meer dan 240 Cabri G2 helikopter operationeel. Datasheet Guimbal Cabri G2.  

De VSR700 kan met zijn draagkracht en reikwijde missies aan met meerdere volledige marine sensoren voor lange periodes. De helikopter kan opereren vanop marineschepen en kan ook operationeel samenwerken met een bemande helikopter. De kostprijs voor de VSR700 is relatief laag en staat garant voor een lage operationele kost. 

De helikopter kreeg er sinds zijn maidenvlucht in november 2019 een Flight Termination System en een geofencing systeem bij. Beide veiligheidssystemen maken het ook mogelijk dat de VSR700 boven land mag vliegen. De autopilot kreeg ook een autopilot software update en een aantal structurele verstevigingen. Je kunt hier de infographics van de VSR700 bekijken.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *