Het Belgische Dynali Helicopter Company uit Nijvel, wiens H3 Easyflyer steeds populairder wordt in landen waar ultralight helikopters zijn toegelaten, heeft een nieuwe motorconfiguratie geïntroduceerd samen met de nieuwste model ECU (Engine Control Unit) van Motec. Deze ECU is speciaal geconfigureerd voor helikopters door een team van MoTeC en Dynali.
De Dynali H3-prototype vloog voor het eerst in 2012 en tot op heden heeft Dynali 81 van deze machines uitgeleverd; van de USA tot China en Nieuw-Zeeland. Het bedrijf heeft onlangs zijn productievestiging in Nijvel (België) uitgebreid om de productie te verhogen naar 4 of 5 helikopters per maand.
Voortbouwend op hun ervaring met het ontwerpen van het injectiesysteem op de H3 met 110pk, biedt Dynali nu een krachtigere versie die ten volle gebruik maakt van de multifunctionele capaciteit van de nieuwste MoTeC M150 ECU.
De nieuwe ECU, zoals aangepast door Dynali, biedt een breed scala aan functies. Daaronder een elektronisch geregelde koppeling, een geïntegreerd regulateur-, ontstekings- en stationair management en een volledige sequentiële ontsteking voor optimale precisie en brandstofbesparing.
Deze ECU is ontworpen door Dynali en MoTeC-specialisten en is uitsluitend voor gebruik in helikopters. Het biedt visuele en audio-alarmen, geïntegreerde GPS en een geoptimaliseerde vermogenscurve.
Functies omvatten een dubbel volledig redundant 250 en 500W elektrisch circuit en sensoren en een PDM om te zorgen voor bescherming van componenten in de fail-safe modus.
Dynali lanceert nu de nieuwe versie van het Rotax 912 motorblok met vergrote cilinders, die 125 pk levert. Hoewel de 110 pk van het huidige model meer dan voldoende is voor vliegomstandigheden binnen de MTOW limiet van 500 kg, zal het extra vermogen zeker nuttig zijn en het maakt het nieuwe model tot een uitzonderlijk vergevensgezinde machine.
Dynali heeft onlangs een overeenkomst gesloten in Nigeria om de Nigerianen op pad te helpen om een eigen helikopter te bouwen.