Bezig met laden...

Logboek

Sikorsky publiceert 4e kwartaal 2022 resultaten

Sikorsky publiceert 4e kwartaal 2022 resultaten

Sikorsky heeft een beter vierde kwartaal achter de rug dan vorig jaar. Voor het ganse jaar 2022 kwam de omzet en de winst lager uit dan in 2021.

In lijn met de strategie van moederbedrijf Lockheed-Martin blijft Sikorsky zich sterk concentreren op de militaire markt en werd geen enkele commerciële helikopter uitgeleverd in dit kwartaal.   

Sikorsky is onderdeel van de RMS (Rotary & Mission Systems) afdeling binnen Lockheed-Martin. De groep maakt slechts resultaten bekend op niveau van de Rotary & Mission Systems. In deze groep is Sikorsky ruimschoots het grootste bedrijf maar onderstaande cijfers zijn dus niet alleen Sikorsky cijfers.

Vierde kwartaal 2022 vs 2021

  Q4 2022 Q4 2021  Delta
Omzet in $ mio 4.803 4.460 +8%
Operationele winst in $ mio 508 448 +13,4%
Operationele winstmarge 10,6% 10,0% +0,6%

De omzet van Sikorsky steeg met $ 130 miljoen door een combinatie van een hoger productievolume de van CH-53K King Stallion en de CRH Combat Rescue Helicopter maar een lager productievolume van de Black Hawk helikopter.

De verbeterde winst was voor $ 25 miljoen toe te schrijven aan het Sikorsky SeaHawk programma en het productievolume van de Sikorsky CH-53K King Stallion. 

 

Jaar 2022 vs 2021

  2022  2021  Delta
Omzet in $ mio 16.148 16.789 -4%
Operationele winst in $ mio 1.673 1.798 -7%
Operationele winstmarge 10.4 10,7% -0,3%

De Sikorsky omzet in 2022 liep $ 170 miljoen achter op vorig jaar door het mindere productievolume van de Black Hawk, slechts ten dele gecompenseerd door meer omzet van de CH-53K. 

De negatieve impact van het lagere BlackHawk volume op de operationele winst bedroeg $70 miljoen in vergelijking met 2021. 

Het orderboek van de groep Rotary & Mission Systems bedroeg op 31 december 2022 $ 34,9 miljard en steeg met 3,7% in vergelijking met 31 december 2021, toen $ 33,7 miljard.

(foto CH-53K King Stallion © Tom Buysse)

 

Uitgeleverde aantal helikopters door Sikorsky in het vierde kwartaal 2022 vs. 2021

  Q4 2022  Q4 2021 jaar 2022 jaar 2021
Militaire & staatshelikopters - USA  24 37 86 90
Commerciële helikopters 0 1 0 3
Militaire helikopters - buiten de USA  4 8 9 17

Het aantal uitgeleverde helikopters is onder invloed van de Black Hawks duidelijk lager maar de CH-53K King Stallion compenseert dit deels in een veel hogere omzet per toestel. In 2022 kon Sikorsky niet één commerciële helikopter (S-74 en S-92) uitleveren.  

In het kwartaal waren er twee belangrijke beslissingen voor Sikorsky:

  • De voor Sikorsky positieve beslissing van de Amerikaanse Defensie om de CH-53K op volle toeren te produceren
  • De voor Sikorsky negatieve beslissing van de Amerikaanse Defensie om het FLAARA-programma aan Bell toe te kennen.

 

Conclusie

Al bij al geen slecht resultaat maar de omzet in het vierde kwartaal en het ganse jaar had zeker beter gemogen voor een helikopterbedrijf dat met de Black Hawk en de King Stallion twee absolute winnaars in haar portfolio heeft.

Maar Sikorsky heeft weinig te vrezen op de lange termijn met een dergelijk orderboek. De beslissing binnen de NATO om de militaire budgetten van de landen naar 2% van het BNP te brengen zullen verder zorgen voor extra orders voor Sikorsky militaire helikopters. De sterke positie van de Amerikaanse regering op gebied van militaire verkopen (FMS - Foreign Military Sales) zullen ongetwijfeld ook de komende jaren in het voordeel van Sikorsky spelen.

Op middellange termijn is het resultaat van de FVL-projecten (de toekomstige US militaire helikopters) een belangrijke opportuniteit voor Sikorsky. Door het feit dat in het FLRAA-programma de Amerikaanse Defensie koos voor de Bell V-280 Valor is Sikorsky nu de grootste kanshebber voor het FARA-programma.

De Sikorsky Raider X heeft nu de grootste kansen aangezien het ondenkbaar is dat Bell Helicopters zowel FLRAA als FARA zou kunnen binnenhalen. Het zou zeer slecht moeten verlopen mocht Sikorsky het FARA-project mislopen. De nauwe verwevenheid met het Pentagon en de sterke lobbymachine van moederbedrijf Lockheed-Martin zijn een quasi garantie voor Sikorsky. 

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *