Bezig met laden...

Logboek

Geeft Vertical Aviation de Sikorsky S-52 een nieuw leven?

Geeft Vertical Aviation de Sikorsky S-52 een nieuw leven?

Het Amerikaanse Vertical Aviation Technologies verwerft het type-certificaat 1H2 van de Sikorsky S-52.

Vertical Aviation Technologies, Inc. gebaseerd op Orlando-Sanford International Airport, Florida kondigde aan dat het nu in bezit is van het type-certificaat van de bekende Sikorsky Hummingbird S-52. Het zal dit certificaat gebruiken om een nieuwe S-52L in de markt te zetten.

In de afgelopen 33 jaar heeft Vertical Aviation de S-52 Hummingbird met succes als een experimental kit verkocht maar Brad Clark, president van Vertical Aviation, gelooft dat hij met de S-52L een lichte, betaalbare commerciële helikopter in de markt kan zetten. Hij ziet de S-52L zelfs als een marktleider voor dit segment. 

Clark vertrekt met een helikopter die zijn kwaliteiten en veiligheid reeds heeft bewezen en zijn onderneming heeft de S-52 reeds aangepast aan de laatste FAA regelgeving. Het originele ontwerp van de Sikorsky S-52 dateert uit 1945. 

Het origineel ontwerp van de S-52, zoals rotor systeem en transmissie zijn identiek gebleven, maar rotorbladen, instrumentarium, besturing en controles alsmede het brandstofsysteem zijn aangepast aan de huidige technologieën en regelgeving. De motor is een nieuwe zes cilinder 300 hp, injectie IO-540 derated op 245 hp en gebouwd door Continental Motors, Titan Engine division.

Nieuwe veiligheidsvoorzieningen werden ingebouwd op het gebied van crashbestendigheid van het brandstofsysteem om levensgevaarlijke post-crash branden te vermijden. Ook extra bescherming van de zetels, een energieabsorberende landingsgestel (wielen) en een automatische collectieve reductie bij motor of aandrijvingsproblemen werden ingebouwd.

De vierzits-helikopter heeft veel ruimte aan de passagiers en heeft het duidelijk gemunt op de Robinson R44. De prijs van de nieuwe S-52L is niet bekendgemaakt. Om toch een idee te geven, de prijs van een zelfbouw kit van de Hummingbird 300L kost $159.000 plus $63.500 voor de IO-540 Continental motor. Je moet dus rekenen met een bedrag boven de $350.000 voor de S-52L denken we. Op zich geen slechte prijs voor een mogelijke Robinson R44 concurrent.

Om de onderneming verder uit te bouwen tot een volwaardige concurrent op de commerciële helikoptermarkt zoekt Vertical Aviation Technologies nu actief een paar extra investeerders.

We blijven dit project van nabij volgen! 

Een paar specificatie's van de S-52:

  • Capaciteit: 1 piloot en drie pax
  • Lengte: 8,36m
  • Hoogte: 2,64m
  • Leeggewicht: 748 kg
  • MTOW: 1.225 kg
  • Rotor diameter: 10,06m
  • Maximum snelheid: 96 kts
  • Kruissnelheid: 83 kts
  • Range: 668 km

Foto copyrights: Vertical Aviation Technologies

Hieronder een video van een originele S-52 Humminbird van Sikorsky.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *