Bezig met laden...

Logboek

Sikorsky publiceert resultaten van 2023

Sikorsky publiceert resultaten van 2023

Sikorsky heeft een beter vierde kwartaal achter de rug dan vorig jaar. Voor het ganse jaar 2022 kwam de omzet en de winst lager uit dan in 2021.

In lijn met de strategie van moederbedrijf Lockheed-Martin blijft Sikorsky zich sterk concentreren op de militaire markt en werd geen enkele commerciële helikopter uitgeleverd in dit kwartaal.   

Sikorsky is onderdeel van de RMS (Rotary & Mission Systems) afdeling binnen Lockheed-Martin. De groep maakt slechts resultaten bekend op niveau van de Rotary & Mission Systems. In deze groep is Sikorsky ruimschoots het grootste bedrijf maar onderstaande cijfers zijn dus niet alleen Sikorsky cijfers.

Vierde kwartaal 2023 vs 2022

  Q4 2022 Q4 2023  Delta
Omzet in $ mio 4.803 4.711 -2%
Operationele winst in $ mio 567 579 +2%
Operationele winstmarge 11,8% 12,3% +0,5%

De omzet van Sikorsky steeg met $ 140 miljoen door hogere omzet van Black Hawks voor internationale klanten. 

De verbeterde winst was niet toe te schrijven aan Sikorsky.

 

Jaar 2023 vs 2022

  2022  2023  Delta
Omzet in $ mio 16.148 16.239 -0,6%
Operationele winst in $ mio 1.906 1.865 -2,2%
Operationele winstmarge 11,8% 11,5% -0,3%

De Sikorsky omzet in 2023 liep $ 55 miljoen achter op vorig jaar door het mindere productievolume van de Black Hawk. 

De negatieve impact van het lagere BlackHawk volume en het Canadese Maritime Helicopter Program (CMHP) op de operationele winst bedroeg $100 miljoen. 

Het orderboek van de groep Rotary & Mission Systems bedroeg op 31 december 2022 $ 34,9 miljard en steeg met op 31 december 2023, tot $ 37,7 miljard, een stijging van bijna 10% .

 

 

Uitgeleverde aantal helikopters door Sikorsky in het vierde kwartaal 2022 vs. 2023

  Q4 2022  Q4 2023 jaar 2022 jaar 2023
Militaire & staatshelikopters - USA  24 28 86 52
Commerciële helikopters 0 2 0 6
Militaire helikopters - buiten de USA  4 10 9 11

Het aantal uitgeleverde helikopters is onder invloed van de Black Hawks voor het Amerikaans leger duidelijk lager. In 2023 kon Sikorsky zes commerciële helikopters (S-74 en S-92) uitleveren waar er vorig jaar helemaal geen werden gebouwd en uitgeleverd.  

 

Conclusie

Ondanks een ijzersterk en zelfs groeiend orderboek slaagde Sikorsky er niet in om dit om te zetten in betere financiële resultaten, in 2023 waren zowel omzet als operationele winst lager dan in 2022. 

Maar Sikorsky heeft weinig te vrezen op de lange termijn met een dergelijk orderboek. De beslissing binnen de NATO om de militaire budgetten van de landen naar 2% van het BNP te brengen zullen verder zorgen voor extra orders voor Sikorsky militaire helikopters. De sterke positie van de Amerikaanse regering op gebied van militaire verkopen (FMS - Foreign Military Sales) zullen ongetwijfeld ook de komende jaren in het voordeel van Sikorsky spelen. De Black Hawk heeft zeker op commercieel gebied een goed jaar achter de rug.

Op middellange termijn is het resultaat van de FVL-projecten (de toekomstige US militaire helikopters) een belangrijke opportuniteit voor Sikorsky. Door het feit dat in het FLRAA-programma de Amerikaanse Defensie koos voor de Bell V-280 Valor is Sikorsky nu ongetwijfeld de grootste kanshebber voor het FARA-programma. 

De Sikorsky Raider X heeft nu de grootste kansen aangezien het ondenkbaar is dat Bell zowel FLRAA als FARA zou kunnen binnenhalen. Het zou zeer slecht moeten verlopen mocht Sikorsky het FARA-project mislopen. De nauwe verwevenheid met het Pentagon en de sterke lobbymachine van moederbedrijf Lockheed-Martin zijn een quasi garantie voor Sikorsky. Toch is men bij Bell niet onder de indruk van de Raider X en zien ze de coaxiale rotorkop van deze helikopter als een negatief aspect. De keuze tussen beide concurrenten zal echter ten vroegste in 2025 vallen.

Foto & video: Sikorsky Helicopters

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *