Airbus Helicopters en ESPN-R (European Safety Promotion Network - Rotorcraft) hebben samen een video uitgebracht waarin het dragen van een helm bij het vliegen met helikopter onder 3,7 ton wordt aangeraden.
Waarom is het dragen van een helm zo belangrijk?
Alhoewel er (nog) geen regelgeving is die het dragen van een helm verplicht maakt is de opkomst en liberalisering van drones een extra motivatie geworden om een helm te dragen. Vroeger was alleen een 'birdstrike', een aanvaring met een vogel, een probleem, maar de komst en de wildgroei van drones maakt laagvliegen gevaarlijker en het dragen van een helm belangrijker.
Het windscherm van een helikopter is niet bestand tegen een 'birdstrike'
Standaard helikopters, met een gewicht beneden de 3,7 ton, hebben geen speciale regelgeving met betrekking tot de weerstand van het windscherm tegen een aanvaring met een vogel. Helikopter boven de 3,7 ton hebben wel een regelgeving die een verplichte weerstand tegen een 'bird strike' oplegt. Dit wil zeggen dat lichte helikopters helemaal geen bescherming hebben tegen een vogelaanvaring en dus een duidelijk risico lopen.
En helemaal niet beschermd tegen drones!
De luchtverkeersleiding heeft vandaag een goed zicht op het vliegen van gereglementeerde drones. Deze drone-piloten houden zich aan de regels en worden in geval van dreigende collusie gewaarschuwd door de ATC om de nodige maatregelen te nemen.
Maar de wildgroei van niet-gereglementeerde drones maakt het luchtruim op willekeurige plaatsen zeer gevaarlijk. Deze drones zijn niet uitgerust met een transponder en kunnen door ATC noch door de helikopterpiloot worden opgemerkt. En deze drones nog veel gevaarlijker dan een vogel bij een aanvaring.
Hoe kan men zich beschermen tegen een vogel of drone aanvaring?
Het risico dat een vogel of een drone door de ruit vliegt en de piloot zwaar verwond is niet ondenkbeeldig. In dergelijk geval is een fatale crash het gevolg. De meest effectieve manier om je te beschermen is het dragen van een helm met vizier die zowel je hoofd als je ogen beschermd.
Alternatieve manieren om je te beschermen zijn voornamelijk het vermijden van plaatsen waar mogelijk vogels vliegen. Je kunt ook proberen altijd op minimaal 2.000 voet AGL te vliegen waar vogels minder frequent vliegen en waar drones ook minder makkelijk komen. Je kunt hier de EASA SIB 2021-07 raadplegen: Bird Strike Risk Mitigation in Rotorcraft Operations.
Zijn helikopters dan gevaarlijk om mee te vliegen? Helemaal niet maar we moeten ons wel wapenen tegen risico's die van buitenuit een helikopter kunnen binnendringen en een potentieel gevaar vormen.
Een paar voorbeelden / tips:
- Bird Strike bij een HEMS helikopter in de UK vorige maand
- Iedere 1000 voet hoger vliegen vermindert de kans op een bird strike met 32%
- Belgische Agusta A-109HO met call-sign H-29 getroffen door een bird strike
- Airbus H125 die nu bij Heliair vliegt als F-HJSC werd op 20 juli 2020 slachtoffer van een bird strike (zie foto)
- Robinson heeft nu een optie op R22, R44 en R66 om deze uit te rusten met een crashbestendig windscherm
Zo zien we maar dat het dragen van een helm met vizier geen luxe is...