Zoals we reeds eerder schreven heeft Airbus bevestigd dat het de eerste NH90 helikopter van het tweede order van 23 helikopters overgedragen heeft aan het Spaanse Directoraat-generaal Bewapening en Materiaal (DGAM). Dit is de eerste NH90 in de Standard 3 configuratie voor de Spaanse Luchtmacht.
Deze tweede batch, die 23 NH90-helikopters omvat, voorziet in de levering van in totaal 16 NH-90 Standard 3-helikopters, waarvan er tien zullen worden uitgerust voor de Spaanse luchtmobiele strijdkrachten (FAMET), terwijl er zes naar de luchtmacht zullen gaan. De Spaanse marine zal zeven NH90's in de marine versie ontvangen. De leveringen worden gespreid van december 2024 tot 2028.
De eerste NH90 MSPT (Maritime Spanish Tactical Transport Helicopter) voor de Spaanse marine in tactische transportversie is bezig met het afronden van het typecertificaat van de Spaanse militaire luchtwaardigheidsautoriteit en is al in Albacete in afwachting van de definitieve acceptatie door de DGAM in de komende weken. Het personeel van de Spaanse marine, behorend tot het 14e Squadron, is al begonnen met hun training in de fabriek in Albacete om te beginnen met operaties met hun eerste NH90.
De nieuwe NH90 voor de Spaanse luchtmacht is de eerste NH90 in de Standard 3 configuratie. Het biedt meer geavanceerde communicatie met verbeterde coderingsmogelijkheden, grotere operationele veiligheidsfuncties en een aantal systeemoptimalisaties.
Van zijn kant zal de MSPT de strategische projectiecapaciteiten van de Spaanse marine aanzienlijk vergroten dankzij nieuwe uitrusting aan boord, zoals een versterkt landingsgestel, een maximaal startgewicht tot 11 ton en het automatisch inklappen van de hoofdrotorbladen en de achterste romp.
Spanje heeft reeds 15 NH90-helikopters in dienst bij de FAMET, bekend als 'Sarrios', terwijl de Spaanse luchtmacht zes NH90 'Lobo' in gebruik heeft. Beiden zijn betrokken geweest bij de hulpverlening na de passage van de Dana in Valencia. Lees meer over de Spaanse NH90
De Spaanse Defensie heeft eind 2022 haar strategie voor haar helikoptervloot bepaald waarbij de NH90 een zeer prominente plaats inneemt; lees hier verder.
De NH90 standaard 3 heeft tal van upgrades in vergelijking met de standaard 2, onder andere:
- nieuw IFF-systeem (vriend-vijand-identificatie)
- beter zelfbeschermingssysteem
- nieuwe radio systemen met verbeterde encryptie-technologie
- nieuwe software in het gedigitaliseerde motorbesturingssysteem FADEC (Full Authority Digital Engine Control) om de motorprestaties van de gebruikte krachtigere General Electric CT7 8F5-motoren te optimaliseren.
Foto's & video © Airbus Helicopters