Bezig met laden...

Logboek

Airbus geeft meer info over het Vahana test-programma

Airbus geeft meer info over het Vahana test-programma

Airbus Vahana is een van de twee eVTOL (Electric Vertical Take Off & Landing) die Airbus aan het bouwen is. De andere is de intussen meer bekende CityAirbus.

De Vahana is een onbemande eVTOL, kleiner dan de CityAirbus, en vloog voor het eerst op 31 januari 2018. Intussen heeft het reeds 138 testvluchten op zijn palmares staan. 

Op de speciale website van de Vahana kun je een artikel lezen van de hand van Vahana test-ingenieurs M. Deal en N. Kokocinski over de mijlpalen in de ontwikkeling van het Vahana project.

Een paar interessante punten uit de artikel:

  • Airbus doet heel veel vliegtesten met de demonstrator Alpha One omdat Airbus over geen basisdata beschikt van eVTOL's. Airbus heeft met de 138 testvluchten een pak data verzameld van het toestel in alle mogelijke vluchttypes, snelheden, hoogtes, turn rates, omstandigheden, etc
  • Vahana is volledig elektrisch aangedreven door twee lithium-ion batterijen die elk 135 kg wegen. In minder dan 10 minuten kunnen ze worden omgewisseld en ze worden dan opgeladen door een oplader van een elektrische auto.
  • De Vahana is volledig zelf bestuurd; d.w.z. het vliegt zelf op basis van een vooraf opgeladen vluchtplan is het toestel en heeft in vlucht geen info meer van buitenuit nodig.
  • De test-ingenieurs monitoren via een telemetrie systeem alle sensoren en vluchtinformatie van het toestel. Als er iets onvoorzien gebeurt heeft het vluchtplan een aantal alternatieve waaruit het toestel kan kiezen om zijn vlucht veilig voort te zetten.
  • In noodgevallen kan het toestel beslissen om terug te keren naar de basis, direct te landen of te landen met zijn parachute.
  • Het testcentrum voor de Vahana is gelegen in Pendleton, Oregon US
  • De Vahana heeft een eigen, volledig automatisch preflight testsysteem. Na elke vlucht doet de Vahana een reeks eigen post-flight tests. 
  • Airbus plant om tegen 2020 een toestel te hebben welke eventueel in productie kan worden genomen.   
  • De Vahana kan 1 persoon vervoeren of een gelijk gewicht aan cargo.
  • Klik hier voor voor de infografiek van de Vahana 
  • Hier tref je de tijdslijn van de Airbus Vahana aan

Wij kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de Vahana als technisch demonstrator een defensieve ontwikkeling is van Airbus. De onderneming wil veel data verzamelen om ingeval de eVTOL echt doorbreekt ook tijdig op de markt te zijn. Maar we zien geen offensief van Airbus om eVTOL's snel in de markt te zetten en een gecertificeerd toestel op de markt te zetten.

Maar we zijn graag verkeerd en laten ons graag verrassen! 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *