In de concurrentiestrijd tussen de grote helikopterbouwers worden alle middelen ingezet om de orders en de jarenlange serviceleveringen binnen te halen.
Het bouwen van een nieuwe fabriek in Algerije voor de productie van Leonardo (ex Agusta Westland) helikopters komt nu wel erg dichtbij na de ondertekening van de MoU tussen het Algerijnse Ministerie van Defensie en Leonardo.
De overeenkomst behelst een joint venture die een fabriek gaat bouwen op Ain Arnat site in Setif Provincie voor de assemblage van lichte en medium helikopters van het type AW109, AW139 en AW101.
Algerije zal 51% van de helikopterfabriek bezitten en Leonardo de overige 49%. De investering wordt ondergebracht in een regeringsprogramma voor economische en militaire ontwikkeling en ondersteunt high-tech zoals composite materialen, precisie engineering en electronics.
De joint venture is een uitvloeisel van een overeenkomst bij de bestelling van AgustaWestland helikopters voor de Algerijnse veiligheidsdiensten in 2011. In de laatste jaren hebben de Algerijnse luchtmacht, de President, de Gendarmerie, de Politie en de Marine samen 78 helikopters besteld bij Agusta Westland voor een totaal bedrag van $1.3 miljard.
Algerije beschikt nu over een vloot van:
- 8 x AW101,
- 24 x AW109s (10 x Politie en 14 x Gendarmerie),
- 8 x AW119 Koalas voor opleiding,
- 20 x AW139s (6 x Civil Protection Department, 11 x luchtmacht en 3 x Marine)
- 10 x Super Lynx (Marine)
- Het Poolse Swidnik (een Leonardo bedrijf) leverde 8 x W-3A Sokols in 2014.
Leonardo zal met de bouw van deze fabriek en de Joint Venture de banden met Algerije verder aanhalen.
Copyrights: Pieter Plomp (foto), Expostan (video - 2013)