
AMSL Aero, het Australische bedrijf dat emissievrije eVTOL's ontwerpt en produceert, heeft het eerste jaar van de tests met waterstofbrandstofcellen met succes afgerond. Daarmee is het bedrijf klaar voor zero-emissie vliegproeven in de komende 12 maanden.
De positieve resultaten van de baanbrekende tests op een van de drukste luchthavens van Australië brengen AMSL Aero dichter bij haar doel om essentiële luchtvaartdiensten, zoals medische transfers en passagiers- en vrachtvervoer, te decarboniseren.
De hybride elektrische 'Vertical Take-Off & Landing' eVTOL van AMSL Aero, de Vertiia, kan 1.000 km op waterstof vliegen, waardoor luchtvervoer goedkoper en groener wordt. Dit ontwerp maakt komaf met het ideeën dat een eVTOL maximum 30 minuten kan vliegen.
De testresultaten laten zien dat AMSL Aero sinds medio 2024 meer dan 200 kilogram waterstof heeft verbruikt. Dat is genoeg om een olympisch zwembad bij atmosferische druk te vullen en de 100 kW brandstofcel-testbank, de enige bekende faciliteit in zijn soort in Australië, van stroom te voorzien.
De 100 kW brandstofcel-testbanktestbank, die AMSL Aero gebruikt, fungeert als een volledig functionerende namaak van de waterstof aandrijflijn voor de eVTOL Vertiia, welke eind 2024 luchtvaartgeschiedenis schreef met zijn eerste vrije vluchten. AMSL Aero heeft orders voor Vertiia's binnengehaald van exploitanten van de algemene luchtvaart, waaronder Aviation Logistics, gevestigd op Bankstown Airport.
"In slechts één jaar tijd heeft ons ingenieursteam met succes de praktische toepassingen van waterstof in de luchtvaart gedemonstreerd", aldus Chris Smallhorn, president AMSL Aero. "Onze samenwerking met Bankstown Airport is essentieel in onze voortdurende missie om vluchten over langere afstanden aan te bieden die zowel de kosten als de CO²-voetafdruk van reizen verlagen."
Simon Coburn, leider van het waterstofstof team bij AMSL Aero, legde uit dat de 200 kg waterstof die gebruikt werd, voldoende was om gedurende drie werkweken 30 kW elektriciteit aan het luchthavennet te leveren en de energierekening van de luchthaven met ongeveer 1,8 MWh te verlagen. Hij voegde eraan toe: "Onze testbank voor brandstofcellen heeft niet alleen de aandrijflijn van onze eVTOL gevalideerd, maar heeft ook bijgedragen aan de energiebehoefte van de luchthaven. "
Tom Smith, CEO van Aeria Management Group, exploitant van Bankstown Airport, zei: " Bankstown Airport loopt voorop in de nationale luchtvaartroute naar netto-nuluitstoot. Dankzij AMSL Aero werd Bankstown Airport de eerste luchthaven in Australië die waterstof als 'vliegtuig'-brandstof introduceerde. Een jaar later zijn we er trots op dat we nog steeds samenwerken met het baanbrekende team van AMSL Aero om waterstofvluchten te landen voor alle Australiërs, inclusief essentiële HEMS diensten in regionaal en landelijk Australië. "
AMSL Aero heeft de testbank ook ingezet op Wellington Aerodrome in het landelijke Nieuw-Zuid-Wales om de Vertiia op te laden tussen twee testvluchten.
AMSL Aero's Vertiia - specificaties
- Radius: 1.000 km
- Snelheid: 300 km/u
- Nuttige lading; 500 kg
- Tanken duurt slechts 10 minuten
- Operating costs: 70% goedkoper dan een helikopter
- Geluid: 65-70 dB
- Configuratie:
- EMS (Emergency Medical Services) - 2 medics en 1 liggende patiënt
- voor 4 VIP passagiers
- Cargo transportsysteem
- Zero-emissie
Foto's © AMSL Aero