Na de 920 Rescue Wing van de Amerikaanse luchtmacht in februari 2024 heeft nu ook de 106 Rescue Wing zijn eerste twee Sikorsky HH-60W Jolly Green II ontvangen. Deze zoek- en reddingshelikopter maakte op 4 augustus 2024 zijn eerste vlucht vanaf Francis S. Gabreski Air National Guard Base. Luitenant-kolonel James Liston, was de eerste 106e piloot die zich kwalificeerde voor de nieuwe helikopter.
Als opvolger van de HH-60G zal de HH-60W de capaciteiten van de Rescue Squadrons uitbreiden om hun missie succesvol uit te voeren. Het plannen, leiden en uitvoeren van militaire reddingsoperaties en missies om acties van tegenstanders te counteren.
De naam, "Jolly Green II", eert Jolly Green-bemanningen van vorige generaties die het precedent schiepen voor reddingsacties door de luchtmacht met de Sikorsky HH-3 helikopters tussen 1960 en 1991.
De HH-60W wordt geleverd met geavanceerde luchtvaartelektronica, waaronder een vlucht-beheersysteem, weerradar en een 'over-the-horizon tactical data receiver' die in staat zijn om bijna realtime missie- en dreigingsupdates te ontvangen. De Jolly Green II heeft een langere cabine dan de standaard Black Hawk, heeft een hogere topsnelheid en heeft een verhoogd toegestaan startgewicht.
Extra upgrades zijn onder meer een takel met een capaciteit van 270 kg en een lierkabel van 75, een personeelslocatiesysteem dat compatibel is met moderne overlevingsradio's en een vrachthaak met een capaciteit van 3.600 kg. Het nieuwe casco verbetert de reddingsmogelijkheden van de helikopter in verschillende gevechtsscenario's.
De Amerikaanse luchtmacht gaat 113 Jolly-Green II helikopters aankopen ter vervanging van haar verouderde HH-60G Pave Hawk-reddingshelikopters.
Foto 1 credit US National Guard
Foto 2 © Sikorsky