Het is 20 jaar geleden dat de Leonardo - toen nog Agusta-Westland - AW139 zijn maidenvlucht maakte in het Italiaanse Cascina Costa di Samarate. De helikopter van de - toen - nieuwe generatie mocht niet minder dan 45 minuten vliegen en bewees toen reeds zijn vele capaciteiten.
De AW139 is een medium bi-turbine 7-ton helikopter waarvan intussen reeds 1.200 stuks zijn gebouwd en uitgeleverd aan 280 klanten in 70 landen wereldwijd. De totale vloot van AW139 heeft meer dan 3 miljoen vlieguren gemaakt sinds de eerste leveringen in 2004.
De zeer succesvolle AW139 wordt voor zeer verschillende operatie's ingezet. Zowat de helft doet dienst voor allerlei transportoperatie's zoals offshore transfers, corporate en VIP-transporten. De andere toestellen zijn veelal in parastatale dienst waar ze ingezet worden in brandbestrijding, SAR, EMS, politieopdrachten en militaire operatie's. Recent werd de AW139 door de US Air Force uitgekozen om als Boeing MH-139 de UH-1N Huey vloot te vervangen.
In de afgelopen 20 jaar heeft de Leonardo AW139 heelwat wijzigingen en upgrades gekregen. Het geavanceerd anti-ijs systeem laat de AW139 toe om in alle mogelijke weersomstandigheden veilig te vliegen. De AW139 is nu uitgerust met een hoofdrotor gearbox die gedurende 60 minuten zonder olie kan blijven vliegen. Ook de avionics kreeg verschillende en de meest modernste updates.
De AW139 was de eerste helikopter van de AWxxx familie. Nadien kwam de kleinere AW169 en daarna de grotere en zwaardere AW189. Deze drie toestellen hebben allemaal dezelfde design-strategie meegekregen waardoor de vliegervaring zeer gelijklopend is. Ook het onderhoud is op dezelfde principes en technieken gestoeld waardoor operatoren minder onderdelen moeten stockeren en minder verschillende trainingen moeten organiseren voor de technici.
In Nederland zijn er 11 helikopters van het type AW139 ingeschreven:
- 6 helikopters bij CHC Helicopters (PH-EUA, PH-EUE, PH-EUF, PH-EUK en PH-PH-SHP)
- 3 helikopters bij de Politie (PH-PXX, PH-PXY en PH-PXZ)
- 2 helikopters bij de Antilliaanse Kustwacht (PH-DCG en PH-FBH)
In België waren 2 AW139 ingeschreven maar deze zijn intussen door NHV getransfereerd naar het Engels register waar ze actief zijn als G-NHVP en G-NHVN.
Specificatie's:
- Gewicht: 7 ton
- Turbines: 2 x Pratt & Whitney PT6C-67C Turboshafts with FADEC
- Lengte: 16,6m
- Hoogte: 4,98m
- Rotor diameter: 13,8m
- Capaciteit: 2 crew en 15 passagiers
- Max speed: 165kt
- Max range: 573nm
- Max endurance: 5h13min