Chauvinisme in de helikopterwereld is blijkbaar niet aan de Zuid-Koreanen besteed! Zelfs niet als de helikopterbouwer een staatsbedrijf is durft het Directoraat Audit en Inspectie van Zuid Korea een zeer kritisch rapport te maken over de lokale helikopter: de KAI Surion.
Het rapport is vrij direct en stelt dat de Surion niet betrouwbaar is. De audit vraagt een verder onderzoek naar de helikopterfabrikant en de aankoopdienst van het nationale leger.
De audit stelt dat de Surion niet voorzien is van enige protectie tegen blikseminslagen en ook geen werkende anti-icing uitrusting heeft. Daarnaast heeft de audit ook lekken in de motor gevonden en problemen met constructie van de helikopter en het windscherm. Het Directoraat Audit en Inspectie stelt verder dat KAI (het staatsbedrijf Korea Aerospace Industry) geen correct programma van vliegtesten heeft doorlopen voor de Surion en dat de aankoopdienst van het leger verzuimd heeft om de testprocedure op te volgen.
Het audit rapport pleit ervoor om snel de nodige wijzigingen aan te brengen aan de reeds geleverde en gebruikte Surions en ook de nog te bouwen Surion aan te passen aan het auditrapport. Het audit rapport kwam er nadat in 2015 een Surion crashte en in Mei 2017 op acht in gebruik zijnde Surions belangrijke cracks werden vastgesteld. Opmerkelijk is dat Airbus Helicopter, een technologie partner in het Surion project, helemaal buiten schot blijft in het rapport.
De Surion is een lichte bi-turbine helikopter die een kruissnelheid heeft van 140 Kts en 9 volledig uitgeruste soldaten kan transporteren. Het toestel is 15 meter lang en 4.5 meter breed en is uitgerust met een automatische navigatie, een multi-functioneel display systeem en high-tech avionics. De KAI Surions moeten de verouderde UH-1H's en MD 500's vervangen.