Nu het Duitse defensiebudget uiteindelijk de vervanging van de zware militaire transporthelikopters CH-53G toelaat, is het aan de fabrikanten om hun aanbieding in het beste daglicht te plaatsen.
De gevraagde specificatie's maken de keuze eigenlijk vrij makkelijk. Alleen Boeing met de laatste versie van de Chinook, de CH-47F, en Sikorsky met de King Stallion, de CH-53K, kunnen een rol spelen in dit project.
De gevraagde helikopter moet manschappen en materieel kunnen transporteren en een MTOW (maximum take-off weight) hebben groter dan 20 ton. Letterlijk staat in de bekendmaking: de helikopter moet minstens
- 30 soldaten met uitrusting (elk 115kg) of 10 ton last in de helikopter kunnen transporteren,
- 10 ton last aan een cargo-haak kunnen tillen,
- 8 ton in de helikopter over een afstand van 125 NM transporteren,
- een snelheid van 120 kts KTAS bereiken bij maximum MTOW.
Op de militaire luchtvaartbeurs ILA in Berlijn in April 2018 waren beide opponenten reeds uitgebreid te zien. Sikorsky had samen met zijn Duitse partners - Rheinmetall, MTU, ZF Luftfahrttechnik GmbH, Autoflug, HYDRO Systems KG, Rockwell Collins Germany, Jenoptik, Hensoldt, Liebherr, en Rohde & Schwarz - een zeer nadrukkelijke aanwezigheid en een speciaal paviljoen gebouwd voor dit project. Het gaat dan ook over heel veel geld. Er kan worden verwacht dat de King Stallion helikopter ongeveer tussen de $85 en $95 miljoen zal kosten. En daarnaast mag de winnaar van dit project ook rekenen dat het de komende 40 jaar allerlei upgrades, onderdelen, trainingen etc zal kunnen factureren. Al bij al een mega-project waarvoor Duitsland een totaalbudget van €5,3 miljard veil heeft.
Het voorstel van Boeing is gebaseerd op de alombekende Chinook helikopters in zijn laatste versie, de CH-47F. Ook Nederland heeft reeds jaren geleden gekozen voor de Chinook CH-47F en heeft ook besloten om zijn vloot aan te passen naar de laatste versie, de CH-47F. Na uitlevering zal Nederland 20 helikopters van het type is zijn vloot hebben. Het toestel voldoet perfect aan de specificaties van het Duitse leger maar heeft als groot voordeel dat de prijs, vermoedelijk $60 miljoen per stuk, zowat 35% goedkoper is en het toestel een solide en een bewezen staat van dienst heeft. Boeing heeft voor dit project ook een stevig industrieel team samengebracht bestaande uit: AERO-Bildungs GmbH, Aircraft Philipp, CAE Elektronik GmbH, COTESA, Diehl Defence, Honeywell, Liebherr-Aerospace, Reiser Simulation & Training GmbH, Rockwell Collins, en Rolls-Royce.
Het aantal te leveren helikopters is in de loop van het project gedaald van 80 stuks naar een aantal tussen 44 en 60 stuks in de huidige aanbestedingsaanvraag van het Duitse leger. Het juiste aantal zal later in het project bepaald worden. Er wordt vanuit gegaan dat de beslissing tegen eind 2019 zal worden genomen.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...