Het kwam als een verrassing in het anders zo rustige Zwitserland. Martin Stucki, oprichter en CEO van Marenco Swisscopter, werd bedankt voor bewezen diensten en per onmiddellijk vervangen aan het hoofd van de onderneming die hij opgericht en die nog grotendeels in zijn eigen wooncomplex gehuisvest is.
De immer zo vriendelijke Stucki heeft vertraging opgelopen met het ambitieuze project SKYe SH09 maar de uitdaging was dan ook meer dan normaal: een splinternieuwe helikopter bouwen van nul af aan. Deze vertraging van zowat 24 maand is er blijkbaar teveel aan voor de aandeelhouders die blijkbaar vrezen om bij een nieuwe vertragingen meer van de 70 voorlopige orders kwijt te geraken. Hoofdaandeelhouder van Marenco Swisscopter is de Russische miljonair Alexander Mamut. De financiele details van Marenco Swisscopter zijn niet bekend.
Nieuwe CEO wordt per 1 Januari 2017 Andreas Loewenstein. Geboren in Duitsland maar met de Franse nationaliteit werkte hij voor verschillende EADS filialen van 1991 tot 2010 in Strategic Analysis & Planning rollen. In 1994 ging bij aan de slag bij Airbus Helicopters als hun Group VP Strategy & Business Development. in 2010 ging Loewenstein aan de slag bij het Franse militaire concern DCNS als Executive VP Strategy & Development. In die functie vatte hij eerder dit jaar het idee op om een soort maritieme Airbus te bouwen naar analogie van de Europese concentratie van de luchtvaartindustrie.
De persrelease van Marenco Swisscopter gaat niet in op de redenen voor het ontslag van Stucki en de vervanging door Loewenstein. Het kunnen trouwens geen meer verschillende profielen zijn als CEO: Stucki, de visionaire praktijkingenieur machinebouw en Loewenstein, de corporate strategist.
Nu maar uitkijken of Loewenstein de certificatie van de SKYe SH09 kan versnellen.