Even wat feedback van een interview met Frank Robinson, de CEO van Robinson Helicopter Company, gedurende de HAI
Geen spectaculaire aankondigingen door Robinson Helicopter Company op de HAI 2017.
- Loodvrije brandstof
- Waar we vorig jaar nog vertrouwelijke geluiden oppikten van een R44 met dieselmotor is er dit jaar de boodschap van Kurt Robinson rond het gebruik van ongeloode avgas voor de R22 en R44 helikopters.
- Kurt Robinson vertelde over het programma en vertelde er ook meteen bij dat het gebruik van ongeloode brandstof wel een aantal negatieve bijwerkingen zal hebben. Zo weegt de brandstof meer per liter, is de brandstof ook wat duurder en het verbruik per uur wat hoger. Niet direct iets waar we zitten op te wachten maar het is dus wel loodvrije brandstof en beter voor het milieu....
- Waar Robinson een punt van maakt is zeker te zijn dat er zonder meer kan gewisseld worden tussen loodhoudende en loofvrije brandstof; dit omdat het niet duidelijk is of loodvrije avgas wel snel overal beschikbaar zal zijn.
- Een R44 met dieselmotor is blijkbaar onze droom maar geen project van Robinson
- Cockpit video recorder
- Robinson deelde mee dat het dit jaar nog komt met een cockpit video recorder voor de R22, R44 en R66 helikopters.
- Na de discussies in Nieuw Zeeland over de training van de piloten om Low-G manoeuvres te vermijden zal een video recorder misschien wel bijdragen aan het ultieme bewijs bij een crash.
- Data Recorder
- Ook dit jaar brengt Robinson een data recorder voor de R22 en R44 helikopters op de markt.
- Ook dit zal bijdragen om bij ongevallen of bijna ongevallen beter inzicht te krijgen in de oorzaken.
- De recorder zou info als rotor RPM, motor RPM en olie temperatuur monitoren en vastleggen.
- De recorder zou ook een antwoord bieden aan de EASA bij gebruik in commerciele omgevingen.
- Cargo Haak
- Robinson hoopt ook de cargo haak voor de R66 in 2017 op de markt te brengen.
- Na succesvolle hoogte testen deze zomer lijkt niet meer in de weg om de haak voor een externe lading van 545 kg gecertifieerd te hebben in 2017
- Lithium Batterij voor de R66
- Robinson werkt aan de certificatie door de FAA van de batterij van Mid Continent Avionics voor de R66; binnen twee tot drie maand moet dit in orde zijn. De lithium batterij zou heelwat meer vermogen hebben en slechts 7,2 kilo wegen tov de huidige standaard die 16,3 weegt.
- R66 HD Newscopter: zie ons eerder artikel - het toestel zou dicht bij de certificatie zitten.
- De Wire Strike Protection kit van Magellan Aerospace zou ook heel dicht tegen de FAA certificatie zitten.
Wel geen spectaculaire aankondigingen - die zijn we overigens niet gewoon van Robinson - maar toch een stap naar het meer professionaliseren van de R66 om een goedkopere concurrent te zijn voor het succes van de Bell 505 JetRanger X.
Je kunt het interview van Kurt met VerticalMagazine hier nog eens nalezen.