Ook Airbus E-Aircraft Systems is volop bezig met de ontwikkeling van de toekomstige luchttaxi's voor de grote steden.
Als een van de grootste luchtvaartspelers in de wereld wil Airbus in geen geval de 'trein' missen naar de helikopters / drones van de toekomst. In hun CityAirbus programma hebben ze intussen een belangrijke mijlpaal bereikt, namelijk de 'power on' aan de grond. In Airbus vestiging in Taufkirchen, Duitsland werden alle elektrische systemen van dit elektrisch aangedreven luchtvaartuig tot volledige voldoening uitgetest.
De eerste testen hebben ook de voortstuwing en alle besturingselementen voor deze voortstuwing tot in detail uitgeprobeerd. Ook de volledige elektrische, mechanische en thermische dynamica zijn tot voldoening geverifieerd. Het toestel kreeg intussen de koosnaam 'Iron Bird' en zal nu het volledige voorstuwingssysteem ingebouwd krijgen. De elektrische onderdelen voor de aandrijving (motoren, vermogens elektronica en sturing) zijn ontwikkeld en gebouwd door Siemens in een samenwerkingsovereenkomst met Airbus.
De CityAirbus demonstratie model is ook qua structuur in opbouw en bijna klaar voor assemblage; bij Airbus hoopt men de maidenvlucht van de CityAirbus voor het eind van 2018 te kunnen afwerken.
De CityAirbus is een autonoom vliegende, elektrische drone / helikopter die verticaal kan opstijgen en landen. Het kan maximaal 4 passagiers vervoeren en is gezien zijn afstandsbeperkingen vooral bedoeld om als luchttaxi te worden ingezet in grote steden.
Het is een geduchte concurrent voor onder andere het Uber / Bell project, de Volocopter 200 en de Surefly. Al deze luchtvaartuigen willen scoren in ditzelfde segment en Volocopter en Surefly hebben reeds het stadium van de maidenvlucht achter de rug.