Oldtimer legerhelikopter Brantly B-28 op EHMZ
Gedurende de afgelopen Zeeuwse Vliegdagen op EHMZ deed fotograaf Peter Bekker een leuke ontdekking. In een van de hangaars wist Peter een knappe maar stofferige Brantly B2B met registratie N2289U voor zijn lens te halen.
Deze ietwat speciale helikopter werd gebouwd in 1966 en staat reeds 2006 (of vroeger?) op Midden-Zeeland. Het toestel werd reeds in augustus 2009 door Henk Wadman gefotografeerd op EHMZ.
In 2009 maakte de Brantly B-28 zijn eerste vlucht als N2289U op EHMZ na een restauratie door Richard van As, eigenaar van het toenmalige Gyrocoptermuseum op EHMZ. Spijtig is Richard van As in 2016 overleden en is het museum nadien gesloten.
De Brantly B-28 was gebouwd voor het Amerikaans leger maar na de levering en evaluatie van de vijf testmodellen zag het leger af van het contract.
Nieuwe Duitse Robinson R-44 Raven II in België
Op 23 mei 2024 kwam een gloednieuwe Robinson R-44 Raven II, met registratie D-HKNA, uit Duitsland naar het helipad Vanden Bosch (ICAO-code EBRO).
Het toestel is aangekocht en wordt geëxploiteerd door de Keysers Bulgaria Ltd, Sofia Bulgarije.
De nieuwe R44 Raven II met bouwjaar 2024 heeft de Duitse registratie D-HKNA en vloog tot begin mei 2024 met het opschrift van het Duitse Aeroheli International uit Cottbus (D). Aeroheli International is een officiële dealer en onderhoudsbedrijf voor Robinson Helicopters.
Voor zover we te weten kwamen zal het toestel hier in de Benelux vliegen met zijn Duitse registratie. Ook een vorige R44 van Keysers, de D-HAIN, vloog in de Benelux met zijn Duitse registratie. Intussen is het toestel verkocht aan SanyRent en vliegt het als OO-SAN.
Opsporing verzocht: foto van Schweitzer 269C met registratie OO-NQD - update
Op 21 juni 2024 vroegen wij in onze rubriek 'Opsporing verzocht' informatie over een 'speciale' foto van de Schweitzer 269C met registratie OO-NQD.
Een lezer van Helispot heeft een foto op doek van het toestel met een paar schaarsgeklede dames en zocht over welk toestel het ging, wie de fotograaf was, wie de piloot was, wie de eigenaar van het toestel was, en meer.
Op onze vraag kregen we nogal wat feedback:
- het toestel is wel degelijk de Schweitzer 269C (300C) met registratie OO-NQD
- de eigenaar van het toestel was de heer G. Derumez in de periode 1996 tot 2013
- de piloot die we zien in het toestel was Charles Matterne en hij vloog veel met Schweitzer toestellen. Charles ‘Chuck’ Matterne was een ex-legerpiloot en instructeur. Hij is enkele jaren geleden overleden aan de gevolgen van de ziekte van Alzheimer.
- men suggereerde dat de blonde dame op de foto vermoedelijk Marietje of Margrietje zou kunnen zijn, een goede vriendin van 'Chuck' Matterne
Tot zover de ontvangen feedback. We kwamen niet te weten wie de fotograaf noch waarom de dames daar in adamskostuum dwarrelden. Mocht jij iets weten over de omstandigheden rond deze foto mag je ons altijd een e-mail sturen naar onze redactie. Bij voorbaat dank.
Franse Robinson R-44 Raven I in België
Een oude bekende helikopter komt nu met een Franse registratie F-HLMP in België vliegen. De Robinson R44 Raven I was vanaf 2007 actief met de registratie OO-PMF bij Paramount Helicopters in Diest-Webbekom. Na ongeveer 1200 vlieguren werd ADV uit Moeskroen de nieuwe eigenaar waarna het toestel in mei 2014 werd verkocht.
Het duurde tot augustus 2020 vooraleer het toestel weer opdook en werd ingeschreven in het Franse luchtvaartregister als F-HLMP op naam van J-M Ghienne met thuisbasis Le Touquet (FR).
De F-HLMP kwam eind juni 2024 naar EBKT voor een onderhoudsbeurt bij Air Technology Belgium en vliegt sinds begin augustus in de streek rond Clermont in de provincie Luik.
Het is onduidelijk of het toestel tijdelijk of definitief in België zal vliegen.
Helikopterwissels bij Heli&Co
Heli&Co onder meer actief in de Benelux voor pijplijncontrole vanuit de lucht heeft hiervoor meerdere Robinson R44 helikopters nodig en doet daarvoor beroep op eigen toestellen en toestellen welke ze huren in binnen- en buitenland. Regelmatig zien we daar helikopterwissels welke we hier documenteren.
- OO-AAR - Robinson R-44 Raven I - tijdelijk verhuurd aan de firma Héli & Co sa en actief vanaf de Antwerpse luchthaven, vertrok op 03.07.24 na beëindiging van de verhuur vanaf Antwerpen terug naar zijn thuisbasis te Leopoldsburg.
- OO-AEV - Robinson R-44 Raven II - eigendom van de firma Helimar bv arriveerde op 15.07.24 vanaf het helipad van Brecht op de Antwerpse luchthaven, waar het thans wordt verhuurd aan de firma Héli & Co sa.
- OO-CEO - Robinson R-44 Raven II - eigendom van de firma Telesco bv vloog op 18.07.24 naar de Antwerpse luchthaven. Deze helikopter vloog sindsdien vanaf Antwerpen tijdelijk voor rekening van de firma Héli & Co sa. Op 30.07.24 vloog het vanaf Antwerpen naar de luchthaven van Wevelgem voor een onderhoudsbeurt bij de firma Air Technology Belgium (A.T.B.) nv.
- F-HDCF - Robinson R-44 Raven I ex N610MP, OO-AMH - werd op 20.06.24 op het Franse luchtvaartregister officieel geregistreerd. Deze helikopter is sedert 02.07.24 vanaf Teuge (Nederland) operationeel voor de firma Héli & Co sa.
- F-HIBT - Robinson R-44 Raven II ex D-HIBT, I-TVNW - werd op 12.04.24 op het Franse luchtvaartregister officieel geregistreerd. Deze helikopter is sedert 24.06.24 vanaf Teuge (Nederland) en Liège operationeel voor de firma Héli & Co sa.
Helikopterwissel bij CMH in Bra-sur-Lienne
- F-HOUY - Airbus EC-145 ex OO-NSM is sedert 30.06.22 officieel geregistreerd in het Franse luchtvaartregister op naam van BPIFrance (als eigenaar) en SAF Helicopteres (als gebruiker) met thuisbasis te Albertville (FR).
- Het toestel arriveerde op 1 juli 2024 te Bra-sur-Lienne. Deze helikopter vervangt er tijdelijk de F-HBRA Airbus H-145 die op 10.07.24 naar Frankrijk vloog voor een onderhoudsbeurt.
- De F-HOUY vliegt thans tijdelijk medische interventies voor rekening van het Centre Médical Héliporté (CMH) vanaf de helihaven van Bra-sur-Lienne.
- De F-HOUY vloog tussen oktober 2017 en december 2021 bij NHV Oostende als OO-NSM en voerde toen ook medische missies uit voor het Centre Médical Héliporté vanaf Bra-sur-Lienne.