Airbus Helicopters is in samenwerking met de Franse burgerluchtvaartautoriteit DGAC begonnen met het testen van een elektrisch motor back-upsysteem (EBS) aan boord van zijn Flightlab (= een Airbus Helicopter H130).
Het project opent de weg naar een toekomstig hybride voortstuwingssysteem voor lichte helikopters en levert op korte termijn concrete verbeteringen in de vliegveiligheid op. Het belangrijkste doel van de testen is om de vliegveiligheid van operaties met één motor te verbeteren door elektrische noodstroom te leveren in geval van een turbinestoring.
Om deze tests uit te voeren was het Flightlab uitgerust met een 100 Kw elektromotor aangesloten op de hoofdversnellingsbak, die bij motorstoring 30 seconden lang vermogen kan leveren. Door de piloot extra tijd te geven om te reageren en de rotorsnelheid te handhaven, draagt het backupsysteem van de motor bij aan een veiliger en soepeler autorotatiemanoeuvre naar de grond. De huidige vliegtesten omvatten de simulatie van motorstoring in verschillende vluchtomstandigheden, inclusief start- en landingsprocedures.
Naast het evalueren van de veiligheidsmarges en prestatievoordelen, heeft de vluchtcampagne ook tot doel een prestatieverbetering aan te tonen, dankzij de snelle beschikbaarheid van elektrisch vermogen. Het potentiële voordeel in termen van maximaal startgewicht is om de massa van het EBS-systeem zelf te compenseren en om helikopteroperators extra laadvermogen te bieden.
"Het motor backupsysteem is een goed voorbeeld van de stapsgewijze benadering in onze innovatiestrategie", verklaarde Tomasz Krysinski, hoofd Onderzoek en Innovatie bij Airbus Helicopters. “De huidige EBS-vluchten zijn een zeer belangrijke eerste stap naar een toekomstig hybride voortstuwingssysteem en we voorzien nu al een tweede fase van het project met meer energie en vermogen aan boord. We kijken naar de ontwikkeling van een volledig parallel hybride voortstuwingssysteem dat thermische en elektrische energie combineert met als doel het brandstofverbruik te optimaliseren en hybride vluchten met één motor boven stedelijke gebieden mogelijk te maken”.
Omdat de EBS-vluchtcampagne ook kijkt naar manieren om de mogelijke introductie van deze techno-brick op toekomstige productiehelikopters te vergemakkelijken, zijn de verschillende componenten van het systeem reeds ontworpen met het oog op serieproductie.
Foto Flightlab copyrights: Airbus Helicopter