Bezig met laden...

Logboek

Enstrom Helicopters is 60 jaar jong

Enstrom Helicopters is 60 jaar jong

Enstrom viert zijn 60e verjaardag!

Voor een helikopterbedrijf is dit een ganse prestatie en het heeft een lange weg afgelegd voor het nu een onderdeel werd van het Chinese Chongqing General Aviation Industry Group Co., Ltd. (CGAG). Van de start 60 jaar geleden in de bossen van Noord-Michigan (US), tot nu heeft Enstrom meer dan 1.300 toestellen gebouwd die nu in 50 landen van de wereld vliegen.

Het start allemaal bij Rudy Enstrom, een mijningenieur uit Crystal Falls, MI, die ervan droomde om zijn eigen helikopter te bouwen maar tot dan nog geen helikopter in het echt had gezien. In de veertiger en vijftiger jaren van vorige eeuw bouwde hij een aantal helikopterprototypes in zijn garage. 

Rudy Enstrom kende ene Jack Christensen, een verkoper, en deze had het idee om de Enstrom prototypes te gaan commercialiseren. Ze zochten het nodige kapitaal en starten R.J. Enstrom Corporation in December 1959. Christensen was de eerste CEO, en Rudy Enstrom de helikopterontwerper.

Kort nadien verliet Rudy Enstrom het bedrijf dat zijn naam droeg en een nieuwe ingenieur, Alb Balaur kwam aan boord om het ontwerp te finaliseren. Samen met Paul Shultz en een aantal andere technici bouwden ze de F28 die begin van de zestiger jaren vorm kreeg. De helikopter F28 kreeg in 1965 de certificatie van de FAA en kreeg in hetzelfde jaar de award "Product of the Year of the State Michigan". Een ganse verwezenlijking want ook de Ford Mustang was in hetzelfde jaar op de markt gekomen en kandidaat voor deze award.

De F28 was een groot succes en werd ook verder ontwikkeld met een turbocharger waardoor de performance op hoogte en bij hogere temperatuur sterk werd verbeterd. De ontwikkeling leidde tot het model 280 Shark (zie onderstaande video). Voor velen is dit model een van de mooiste helikopters ooit op de markt gebracht. Met dit design won Enstrom ook een aantal awards voor industriele design.

Tegen 1978 bouwde Enstrom meer dan 100 helikopters in de fabriek in het kleine Menominee, MI. Enstrom overleefde de GA-luchtvaartcrisis van de jaren 1980 en bouwde zijn type 480 mono-turbine helikopter in de jaren 1990. Een nieuw succes die Enstrom tot bloei bracht in het begin van de 21e eeuw. Het leidde tot de bouw van de F28F en de 280FX die samen met de 480 nog steeds in productie zijn.

De onderneming wisselde vrij dikwijls van eigenaar, zo passeerden advocaat F. Lee Bailey, de bekende uitvinder Dean Kaman en enkele anderen in het aandelenregister. Vandaag heeft Enstrom nog steeds zijn fabriek van 160,000 sq.ft in het bescheiden Menominee.

Huidig CEO van Enstrom Matt Francour is fier dat de onderneming met zijn ervaren medewerkers reeds 60 jaar geschiedenis schrijft in de helikopterwereld. Weinigen hebben het Enstrom voorgedaan! 

Foto copyrights: Enstrom

Naschrift: We kregen net het bericht van Enstrom dat het de FAA certificatie heeft gekregen voor de installatie van de Garmin GTN 750, een GPS/NAV/COMM multifunction display systeem in de Enstrom 480B. De GTN 750 is een knap multifunctionele avionics maar met een stevig prijskaartje: $15.000 zonder installatie.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *