In de bevoegde Kamercommissie werd gisteren de vraag behandeld van federaal volksvertegenwoordiger Jasper Pillen over de status van de plannen van Defensie met de helikopterbasis Koksijde.
Zoals eerder gemeld - zie ons artikel van 24 april 2019 - zou de helikopterbasis in Koksijde eind 2023 zijn deuren toe doen en Defensie verhuist zijn resterende helikopteroperaties naar de luchthaven van Oostende. In dit verband was het plan van Defensie om:
- een langdurige concessie te onderhandelen met de Luchthaven Oostende om de huidige apron 3 te kunnen kunnen gebruiken om er zijn helikopteroperaties onder te brengen.
- om een volledig nieuwe infrastructuur te bouwen om de vier NH-90 helikopters en 123 man personeel onder te brengen op de luchthaven van Oostende.
- om de verschillende ondersteunde diensten (brandweer, ATC, meteo, etc) uit te besteden aan de bestaande diensten op de luchthaven van Oostende. Daardoor kan het huidige personeelsbestand van de basis Koksijde, 331 militairen, worden teruggebracht tot 123 in Oostende.
In haar antwoord op de vraag van Jasper Pillen bevestigde minister van Defensie, Ludivine Dedonder, deze ochtend in de bevoegde Kamercommissie dat ze dit jaar een volledig dossier inzake de verhuis van de militaire activiteiten van Koksijde naar Oostende aan de Ministerraad zal voorleggen.
In dit dossier zouden de Search-and-Rescue activiteiten in 2024 operationeel moeten zijn vanop de luchthaven van Oostende. 130 personeelsleden verhuizen mee. De Minister bevestigde eerder al dat Defensie verder zal instaan voor deze reddingsopdrachten, nadat eerder geopperd werd om deze taken uit te besteden.
Volksvertegenwoordiger Pillen herhaalde zijn stelling aan de minister dat de huidige capaciteit van 4 NH-90’s om zowel reddingsacties (SAR) te doen als (MAR) mee te gaan op de fregatten in het kader van hun anti-onderzeeboot missie te beperkt is. Zeker nu we weten dat de NH90 zeer veel onderhoud vergen en binnenkort ook de laatste Alouette III's uit dienst genomen worden. Hij pleit ervoor om bepaalde opdrachten, zoals marinetaken vanop fregatten deels met drones uit te voeren.
Jasper Pillen is ook vragende partij om zo snel mogelijk een duidelijke visie op de toekomstige helikoptercapaciteit van Defensie te bespreken. Dit is zeker geen luxe nu ook het aantal beschikbare Agusta A109 beperkt is, de NH90 TTH qua vlieguren worden ingeperkt en de Alouette's uit dienst genomen worden.
Foto copyrights: Tom Buysse