Bezig met laden...

Logboek

IHSF toont lichte verbetering bij slachtoffers helikopterongevallen in 2019

IHSF toont lichte verbetering bij slachtoffers helikopterongevallen in 2019

We kregen de laatste cijfers binnen van de USHST (United States Helicopter Safety Team) van het aantal ongevallen in de US gedurende 2019. We kregen nog geen Europese ongevallenstatistiek over 2019.

In het algemeen bleef het aantal ongevallen in 2019 gelijk aan deze in 2018 (2019:122 en 2018:121) maar in de tweede helft van het jaar was er een gevoelige verbetering te bemerken (2019: 53 en 2018: 69). Dit betekent ook dat de eerste helft van 2019 zeer slecht was (2019: 69 en 2018: 52). 

Een overzicht van de laatste 7 jaar:

  2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Ongevallen (totaal) 146 138 121 108 123 121 122
Dodelijke ongevallen 30 21 17 17 20 24 24
Dodelijke slachtoffers 62 37 28 29 34 55 51

Statistisch is er niet echt een trend op te merken waarbij zwartkijkers zich zullen afvragen wat de USHST eigenlijk wel inpact kan hebben op de piloten op het terrein. Zoals we uit andere statistieken leren is de kwaliteit en de veiligheid van de helikopters in de afgelopen 50 jaar sterk verbeterd maar blijven de piloten de zwakke schakel in de ongevallenstatistiek. Nu is nog steeds minimaal 85% van de ongevallen te wijten aan een menselijk falen.

Goed nieuws over een langere periode: het aantal fatale ongevallen is in de laatste 20 jaar gedaald van 1,27 dodelijke ongevallen per 100.000 vlieguren naar 0,63 dodelijke ongevallen per 100.000 vlieguren. 

De oorzaken van deze crashes.

Het is altijd zeer interessant om te analyseren wat de oorzaak is van een fatale helikoptercrash, als was het maar om er extra aandacht te besteden en een dergelijk voorval in de toekomst te vermijden. Hier de oorzaken van de 13 fatale crashes met de Robinson R44 (in de periode 2014-2018) in de US:

  • In een laaghangende kabel gevlogen kort na het opstijgen in een veld
  • Crash na het opstijgen, vermoedelijk door slecht technisch onderhoud
  • Een IFR trainingsvlucht eindigde in de zee voor Hawai, juiste oorzaak onbekend 
  • Een laagvliegende helikopter raakt de grond aan hoge snelheid; piloot zonder rating
  • Crash bij het overschakelen van kruisvlucht naar daling; oorzaak onbekend
  • Crash bij het opstijgen: piloot dronken
  • VFR vlucht raakt in IMC omstandigheden in de bergen en crasht fataal
  • Helikopter verliest controle door loskomen van een controle stang: slecht onderhoud
  • Piloot krijgt hartaanval en crasht na een missie met externe belasting
  • Een sproeihelikopter vliegt in kabels op lage hoogte
  • Botsing in volle vlucht met een vliegtuig in een circuit boven gecontroleerde luchthaven
  • Slecht onderhoud: pitch link losgekomen
  • Crash na het opstijgen 's nachts vanop een onverlichte plaats waarbij bomen werden geraakt.

Eens te meer duidelijk dat de menselijk factor bepalend is in al deze crashes.

Wat kunnen we er nu zelf aandoen:

  • voer voor elke vlucht een pre-flight uit (zeker na een onderhoudsbeurt) 
  • vlieg alleen op basis van een correcte meteo, respecteer de minima en maak je W&B
  • als je VFR-vlucht onverwacht in IMC komt, neem geen risico's en maak gewoon een landing  
  • vlieg op minstens 1.000 voet
  • pas je snelheid aan als je in turbulentie komt (60-70kts)
  • vlieg veilig...

In elk geval is het jaar 2020 slecht begonnen voor de USHST (United States Helicopter Safety Team). Met 9 dodelijke slachtoffers in het ongeval waarbij ook basketballegende Kobe Bryant omkwam gaat de statistiek voor januari 2020 al in de verkeerde richting. Hopelijk wordt de rest van het jaar 2020 stukken veiliger!    

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *