Twee maand nadat het IDF (Israël Defense Force) zijn vloot Airbus AS565 helikopters 'ge-grounded' heeft (jargon voor het aan de grond houden van helikopters), heeft het de trainingsvluchten met de AS565 Panter helikopters terug opgestart.
De helikopters werden aan de grond gehouden nadat twee legerofficieren omkwamen bij een crash met een Airbus AS565 voor de kust van Haïfa. Het was de tweede crash met een AS565 Panther.
Volgens experten was de oorzaak van de fatale crash een gebroken turbineblad in de linkermotor, die een brand veroorzaakte die op zijn beurt de rechtse motor beschadigde en de vermogenloze helikopter in zee deed crashen. Onderzoek is nog bezig waarom de twee piloten zich niet konden redden ondanks de aanwezigheid van vlotters aan de helikopter.
De 25 jaar oude Airbus AS565MA helikopters worden aangedreven door 2 stuks Safran Arriel turbines (type 1M1 of 2C) die bekend voor hun zeer hoge betrouwbaarheid. Waarom het turbineblad is afgebroken is niet bevestigd. Het was reeds eerder beslist om de 25 jaar oude helikopters tussen 2022 en 2024 te vervangen door Sikorsky SH-60F SeaHawk helikopters. De eerste nieuwe helikopter wordt in de komende maanden verwacht.
Foto credit: US Navy - Desmond Parks