Bezig met laden...

Logboek

UPDATE: Reeds 1.304 Hill helikopters verkocht

UPDATE: Reeds 1.304 Hill helikopters verkocht

We hebben met veel interesse de derde update van 2024 bijgewoond over de ontwikkeling van de Engelse Hill HX50 helikopter. Het was reeds van 30 april 2024 geleden, dus waren we nieuwsgierig wat de afgelopen twee maanden was gebeurd.

Eens temeer trok CEO en eigenaar Jason Hill 2 uur uit om meer dan 2.500 geïnteresseerde kijkers via een interactieve webstream de status van het project HX-50- en HC50-turbinehelikopter toe te lichten. 

In de afgelopen twee maanden werden 15 helikopters verkocht wat de teller voor de Hill HX50 nu brengt op 932 verkochte helikopters en voor de Hill HC50 op 372.

De verkoop vertraagt duidelijk in vergelijking met de vorige periodes maar de meeste potentiële kopers wachten nu duidelijk op de maidenvlucht van de Hill helikopter alvorens hun beslissing te nemen. Als je vandaag een Hill HX50 aankoopt is de vermoedelijke leveringstermijn begin 2028, natuurlijk als alle ontwikkelingen, testen en certificatie's volgens plan verlopen. 

Zoals steeds kun je in de onderstaande video de integrale presentatie en Q&A herbekijken. Hieronder onze take van 2 uur kijken en luisteren.

  • Uitrusting van productie en assemblagehall PC1
    • CEO Jason Hill toonde fier de evolutie van de nieuwe productiehall en de plaatsing van de verschillende productietoestellen die zullen zorgen voor de fabricage van specifieke onderdelen van de helikopter.
    • De grote portaal freesmachine is nu geplaatst en men is bezig met de aansluitingen en indienststelling. Op deze grote freesmachine zullen de mallen voor de grote onderdelen worden gemaakt en zullen grote onderdelen worden afgewerkt
    • Intussen verhuizen ook de ontwikkelingsafdelingen en het management naar de nieuwe hall waar ze kort bij de productiewerkzaamheden zullen werken. Er wordt heel veel energie en managementtijd gestopt in deze verhuis.
    • De planning van de productie is als volgt: in jaar 1: 475 helikopters, in jaar 2: 675 en in jaar 3 1.000 helikopters.  
  • Turbinemotor GT50
    • We hebben reeds eerder geschreven dat de ontwikkeling van deze turbinemotor toch beduidend trager verloopt dan origineel voorzien. Ook nu wist Jason Hill te vertellen dat bepaalde onderdelen een leveringstermijn hebben van 13 weken.
    • Duidelijk is dat van de planning om de eerste groundrun van de GT50 turbine in de zomer van 2024 te laten plaatsvinden, niets in huis zal komen. Of we moeten een geweldig lange nazomer hebben.
    • De opstelling om de verbranding van de GT50 testen is succesvol gebleken en genereert een stabiel vlambeeld in de turbine.
    • De samenbouw van de startergenerator wacht op enkele onderdelen. 
  • Composiet
    • De composiet casco heeft intussen een versie 2.0 gekregen waarbij de 'vormen' in kleinere onderdelen worden gemaakt om sneller en makkelijker te kunnen werken (en aanpassingen maken).
  • Rotorbladen
    •  De rotorbladen worden ook in composiet gemaakt en dat volledig in de Hill productie.

 

Op de vraag van een klant wat de grootste moeilijkheid is bij de ontwikkeling van de Hill HX50 vertelde CEO Jason Hill dat het vinden van de juiste mensen met de juiste kennis en ervaring in dit project de grootste uitdaging is. Het is duidelijk dat de 'war for talent' ook in de Britse Midlands een thema is, ook al omdat de gevraagde kennis zonder meer moeilijk te vinden is op de internationale markt. 

Tot zover de laatste Hill HX50-update. Deze maand was er weinig spectaculair nieuws. En zoals eerder gezegd blijven we dit project met veel interesse maar kritisch volgen. Duidelijk is dat CEO Jason Hill ook begrepen heeft dat het ontwikkelen en bouwen van een turbinehelikopter geen eenvoudige klus is als je alles van de grond af moet doen, inclusief de fabriek zelf. En dat het duidelijk langer duren dan origineel werd verteld door Jason Hill is nu ook geen geheim meer.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *