De Nederlandse Kustwacht krijgt vanaf november 2022 met Bristow een nieuwe operator en ook nieuwe helikopters. Het eerste nieuwe toestel maakte afgelopen vrijdag een korte stop op Den Helder Airport, voordat het door vloog naar het Engelse Lee-on-Solent. Daar gaan de bemanningen zich voorbereiden, om te zorgen dat ze later dit jaar klaar zijn om zoek- en reddingsacties uit te voeren.
Voorbereiden voor inzet
De helikopters worden door de Kustwacht ingezet voor zoek- en reddingsacties op de Noordzee en ruime binnenwateren. In Engeland volgen bemanningen de opleidingen om te werken met deze helikopter. Ook gaan ze trainen om zich alles eigen te maken en dat ze klaar zijn voor inzet.
De helikopters kunnen ook worden gebruikt voor medische evacuaties en het transport van een mobiel brandweerteam naar een incidentschip. De 'Maritime Incident Response Group Netherlands' levert advies en assistentie in geval van brand op een varend schip op de Noordzee.
Leonardo AW 189
De Kustwacht krijgt 2 helikopters van het type Leonardo AW189. Bristow vliegt en onderhoudt de toestellen voor een periode van 10 jaar. De toestellen bieden plaats aan 19 personen exclusief bemanning. De bemanning aan boord bestaat standaard uit 2 vliegers, een lierbedienaar, een reddend zwemmer en een ambulanceverpleegkundige.
Toestelregistratie
Deze AW189 helikopter heeft nu de Engelse registratie G-MCGN en staat nog op de Britse AOC van Bristow Helicopters. Het is gebouwd in 2015 en had op 22 april 2022 reeds 2.040 vlieguren op de teller staan. Als de helikopter vanaf november 2022 taken gaat uitvoeren voor de Nederlandse Kustwacht, wordt dit een Nederlandse registratie. In het Nederlands luchtvaartregister zijn hiervoor al de registraties PH-RSQ, PH-SAR en PH-NCG gereserveerd.
Basis Midden-Zeeland - kan deze als volwaardige basis voor de Kustwachtheli functioneren?
Eind maart 2022 ontstond commotie rond het luchthavenbesluit EHMZ. De provincie liet een onderzoeksbureau kijken wat wel en niet mogelijk is. Reddingvluchten kunnen natuurlijk wel, was de conclusie, maar nauwelijks andere vluchten (bijvoorbeeld trainingsvluchten). En die zijn wel onderdeel van de opdracht van Bristow voor de basis EHMZ welke door opdrachtgever DMO is goedgekeurd en gecontracteerd.
De Provincie Zeeland, die het Luchthavenbesluit destijds heeft aangepast op basis van de vraag van de directie van luchthaven Midden-Zeeland - EHMZ, stelde bij monde van gedeputeerde Dick van der Velde dat EHMZ een nieuwe aanpassing van het Luchthavenbesluit kan vragen maar dat dit nieuw onderzoek vergt en niet binnen de kortste keren zomaar is goedgekeurd.
Blijkbaar is er ook bij omwonenden weinig animo om meer overlast van zware helikopters toe te laten. Hoever deze zaak intussen staat is niet bekend wel is duidelijk uit de vrijgegeven stukken van de aanbesteding dat dit probleem reeds eerder onderwerp was van discussie tussen partijen.
Foto's: Nederlandse Kustwacht - met onze dank