Het CRS (Chinese Rescue & Salvage Bureau) van het Ministerie van Transport, heeft een contract getekend voor de aankoop van zes Leonardo AW189 supermedium tweemotorige helikopters, die langs de kusten van China zullen worden gebruikt voor maritieme SAR-operaties. De leveringen van de vloot zullen tegen 2023 voltooid zijn.
De CRS is China's enige nationale maritieme professionele reddings- en bergingsmacht. Het voert een reeks missies uit, waaronder noodhulp bij maritieme ongevallen in Chinese wateren, redding van mensenlevens, schepen en eigendommen, berging van gezonken schepen en wrakstukken, opruimingen van olierampen en andere reddingsmissies voor maritiem transport en ontwikkeling van maritieme hulpbronnen. Daarnaast voert de CRS de verplichtingen uit van relevante internationale verdragen en bilaterale overeenkomsten over maritiem transport en redding namens de Chinese regering. CRS exploiteert momenteel reeds 20 helikopters over acht bases langs de Chinese kustlijn. De zes Leonardo AW189's zullen vanaf 2023 bijdragen om de SAR-capaciteit uit te breiden tot een straal van 200 nm.
Deze bestelling bevestigt Leonardo als de wereldwijde toonaangevende speler in de categorie 'supermedium' en versterkt de positie van Leonardo in de regio Azië-Pacific. In november 2021 kocht het Peking Municipal Public Security Bureau ook al twee Leonardo AW189's om de rechtshandhavings-, SAR- en brandbestrijdingscapaciteiten van de Beijing Police Aviation in het grootstedelijk gebied van de Chinese hoofdstad te versterken.
De AW189's zullen worden geleverd met een uitgebreid ondersteunings- en trainingsservicepakket, afgestemd op de klantvereisten om de effectiviteit van de missie en de veiligheid van operaties te maximaliseren.
CRS heeft ook vier H225 Super Puma SAR helikopters in dienst. In 2019 kocht de Chinese CRS twee Airbus Helicopters H175 in SAR (search & rescue) configuratie. Toen verwachtte men bij Airbus Helicopters en zijn Chinese partner voor de H175, AVIC (Aviation Industry Corporation of China) meerdere orders voor de H175. Waarom CRS nu niet kiest voor de Airbus H175 is niet duidelijk.