Bezig met laden...

Logboek

Erickson laat haar Air Crane S64F+ autonoom vliegen

Erickson laat haar Air Crane S64F+ autonoom vliegen

Vorige week waren we virtueel present bij de presentatie van de Erickson S-64F+ Air Crane. 

De klassieke S-64 Erickson Air Crane is een buitenbeentje in de helikopterwereld. Het ziet er wel bizar uit met cockpit zonder cabine en met de twee zijdelingse poten. De Air Crane is 30 jaar geleden ontwikkeld en wordt vooral gebruikt als kraan om op moeilijk te bereiken plaatsen of hoge hoogtes ladingen te hijsen.

De origine van de S-64 gaat terug naar de Sikorsky Sky Crane en daarvoor naar de CH-54 Tarhe, welke in het Amerikaans leger vloog tot midden 1970.   

Ook grote antennes, hangbrugconstructie's en andere pilonen zijn een klein kunstje voor de vliegende kraan. Erickson Inc, verkoopt deze kraanhelikopter aan specialisten in dit soort hoogtewerk maar heeft ook een vloot eigen helikopters en piloten die dit werk uitvoeren.

Maar Erickson kijkt nu ook naar de toekomst van de 'heavy lift'.  En Erickson wil duidelijk een leidende rol opnemen om 'heavy lift' voor de volgende generatie vorm te geven. 

Met de lancering van haar nieuw S-64F+ project toont Erickson hoe de nieuwe 'heavy lift' er in de toekomst zal uitzien. Aan de buitenzijde zal er weinig veranderen maar digitalisatie en automatisatie veranderen de mogelijkheden en voegen een nieuwe dimensie toe aan de Erickson Air Crane: autonoom vliegen. En met deze dimensie ziet Erickson ook een opportuniteit om zich op te werpen als partner voor militaire logistiek. 

De specifieke vorm van de S64F+ maakt het toestel ook geschikt voor bijvoorbeeld de bouw van militaire veldhospitalen in containers, constructie van noodbruggen of gewoon bevoorraden van militairen operatie's met containers of ander lasten.

De Erickson S64F+ krijgt daarvoor:

  • een 'Fly-by-wire' besturing
  • de Sikorsky Matrix-technologie die het toestel ook volledig autonoom kan vliegen
    • deze technologie laat ook toe om de piloot, die zich moet concentreren op de positionering van speciale lasten, te ontlasten van een aantal andere taken en controles. 
    • het autonoom vliegen kan in oorlogssituatie's piloten vrijmaken om in gevechtssituatie's operationeel te zijn terwijl de S64F+ logistieke taken autonoom uitvoert
  • 'glass' cockpit
  • volledig nieuwe composiet rotorbladen
  • nieuwe turbines met FADEC (full-authority digital electronic control)
  • mogelijkheid van een speciaal waterkanon voor blusoperatie's

De ontwikkeling is reeds enige tijd bezig en Erickson verwacht dat het begin volgend jaar 2022 met de grondtesten zal kunnen beginnen en dat het toestel na certificatie beschikbaar zal zijn in 2024. 

Video copyrights: Erickson Inc. - liften van airco op gebouw

Foto copyrights: Erickson Inc.

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *