Misschien is dit wel de droom van elke helikopterliefhebber, de Heliwhale Afalina. Een betaalbare helikopter, met lage onderhoudskosten en een benzineverbruik dat zowat de helft kost als een vergekijkbare andere helikopter; overigens tankt de Afalina (= russisch voor een tuimelaar dolfijn) gewone autobenzine.
HeliWhale, is een bedrijf uit Kemerovo in het koude Siberie. Het toonde de Afalina voor het eerst op de HeliRussia 2015 in Moskow. De laatste definitieve versie was op HeliRussia eind mei 2017 te bekijken.
De ultralichte, coaxiale tweezithelikopter kreeg de naam Afalina voor zijn gestroomlijnde vorm zoals een tuimelaar dolfijn. Het toestel is vooral bedoeld als trainngshelikopter maar kan ook perfect dienst voor pijplijncontrole, luchtpolitie en prive vluchten.,
De Alfalina heeft een coaxiaal rotorsysteem welke het vliegen relatief gemakkelijker maakt en daarbij stiller is en beter vliegt bij laterale windstoten.
Specificaties:
- maximum snelheid: 250 km/u of 135 knots
- eigen gewicht: 270 kg
- payload: 180 kg
- fuel: 95 octaan autobenzine
- verbruik: 12 to 16 liters per uur.
- T-Bar
Heliwhale baas, Jacov Kolesnikov, gaat er prat op dat niemand op de markt een volwaardige twee-zitshelikopter kan leveren voor de prijs van de Alafina, namelijk 120.000 dollar. Hij vergelijkt graag met de Robinson R22 tweezitter waarvoor je vandaag de dag minimaal 300.000 dollar betaald.
Het toestel is ontwikkeld en wordt volledig geproduceerd in Siberie, behalve de Rotax motor die uit Australie komt. Heliwhale zoekt overigens een Russische vervanger voor de Rotax motor.
Het bedrijf Kemerovo denkt zowat 10 tot 15 Alfalina helikopters ieder jaar te verkopen en produceren. Wij kijken uit met spanning naar de eerste toestel boven de Benelux.