Bezig met laden...

Logboek

Airbus SuperPuma H225 kreeg nieuwe gearbox

Airbus SuperPuma H225 kreeg nieuwe gearbox

Airbus Helicopters heeft een nieuwe 'main gearbox' ontwikkeld voor haar Super Puma H225. De nieuwe gearbox is ondertussen door EASA goedgekeurd en wordt sinds begin 2023 ingebouwd in de nieuwe H225 helikopters. Dit bericht was te lezen bij Flightglobal op 7 februari.

De nieuw ontwikkelde gearbox komt er nadat in 2016 een H225 in het Noorse Bergen fataal crashte en waarbij de Noorse onderzoekers in juli 2018 een falen van gearbox als oorzaak van de ramp aantoonden. Airbus Helicopters van zijn kant bleef verder zoeken om de oorzaak te vinden van het falen in hoofdrotor gearbox. In september 2019 bevestigde H225 programma director Michel Macia, dat Airbus de oorzaak had gevonden en dat ze het falen van de hoofdrotor gearbox konden reproduceren.   

De nieuwe gearbox is volledig nieuwe ontwikkeld en is uitgerust met een monitoringsysteem die eventuele slijtage of trillingen vroegtijdig zal rapporteren. Het zal ook worden ingebouwd bij revisies van de bestaande H225 helikopters waarbij ook het monitoringsysteem moet worden ingebouwd.

Of dit de revival zal worden van de Airbus H225 valt toch te betwijfelen. Want de zware dodentol van de Noorse crash, 13 slachtoffers, in 2016 blijft in de Noordzee olie- en gas offshore-industrie zowel in de UK als in Noorwegen vers in het geheugen. Toch blijft Airbus investeren in zijn Super Puma en blijft ze deze succesvol verkopen in de militaire versie en ook in de commerciële versie maar dan buiten Europa. In 2019 vierde Airbus de bouw van de 1.000e Super Puma

Recent kwam de H225 terug in het nieuws door een crash in Oekraïne waarbij onder andere de minister van Binnenlandse zaken en dertien anderen omkwamen. Het onderzoek naar de oorzaak van deze crash is nog niet vrijgegeven maar sommige experts gewagen van een 'pilot-error'.

Foto's en onderstaande video © Airbus Helicopters

Video:
Video afspelen...

1 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *