Bezig met laden...

Logboek

Camcopter S-100 krijgt EASA UAS Design Verification Report

Camcopter S-100 krijgt EASA UAS Design Verification Report

De Schiebel CAMCOPTER® S-100 ontving het Design Verification Report (DVR) van EASA (Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart) voor een onbemand luchtvaartuig met roterende vleugels (RWUAS - Rotary Wing Unmanned Air System). Het is voor het eerst dat EASA een dergelijk rapport afgeeft over een onbemande helikopter.

Het Design Verification Report (DVR) voor de specifieke categorie UAS-vluchten is uitgegeven door EASA na een zeer grondig evaluatieproces. Dit omvatte 300 door EASA geobserveerde vlieguren die de luchtwaardigheid en de veiligheid, evenals het succesvol demonstreren van laserveiligheid, cyberbeveiligingsfuncties en weerstand tegen HIRF (High Intensity Radiated Fields).

Dit speciale EASA DVR-rapport maakt het nu mogelijk voor de Franse marine om een 'Military Operational Type Authorisation' te verstrekken, en vereenvoudigt de goedkeuringsprocedures voor S-100-vluchtoperaties in alle EASA-lidstaten.

Voor de deal bij de Franse Marine is Schiebel een sterke kandidaat met de S-100 Camcopter, met de Airbus VSR-700 als voornaamste rivaal. Het DVR-rapport zal ongetwijfeld de positie van de Camcopter S-100 verstevigen zeker mocht deze ook snel worden gecertificeerd.

“Het ontvangen van de DVR is een belangrijke mijlpaal voor Schiebel en een grote stap in de richting van een volledige certificatie van de CAMCOPTER® S-100 UAS”, aldus Hans Georg Schiebel, voorzitter van de Schiebelgroep. 

Het DVR-proces is eind 2021 door EASA ingevoerd en heeft tot doel ervoor te zorgen veilige drone-operaties in Europa. De Camcopter S-100 is dus de allereerste onbemande helikopter die met succes dit proces heeft doorlopen.

 

Over de Schiebel Camcopter S-100

Het CAMCOPTER® S-100 Unmanned Air System (UAS) van Schiebel is een bewezen operationele oplossing voor zowel militaire als civiele toepassingen. De Vertical Takeoff & Landing (VTOL) UAS heeft geen voorbereid terrein of ondersteunende lanceer- of landingsinstallatie nodig. Het functioneert dag en nacht, onder ongunstige weersomstandigheden, met een bereik tot 200 km over land en zee.

De romp van koolstofvezel en titanium biedt voldoende capaciteit voor een breed scala aan combinaties tussen laadvermogen en uithouding tot een serviceplafond van 5.500 m. In een typische configuratie kan de CAMCOPTER® S-100 een laadvermogen van 34 kg dragen en tot 10 uur vliegen. De onbemande helikopter kan worden aangedreven met AVGas of JetFuel. 

High-definition payload-beelden worden in realtime naar het controlestation verzonden. Naast het standaard GPS-waypoint of de handmatige navigatie kan de S-100 met succes opereren in omgevingen waar GPS niet beschikbaar is, waarbij missies worden gepland en bestuurd via een eenvoudige grafische gebruikersinterface. 

Meer info over de Schiebel Camcopter S-100 - klik hier

Foto's © Schiebel Group

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *