Een piloot van een reddingshelikopter moet dagelijks de afweging maken tussen zijn stuurmanskunst, roekeloosheid en het redden van mensen in nood. Hoe beinvloedt je drive om mensen in hoge nood te redden, je klare kijk op de limieten van de helikopter en je eigen stuurmanskunst?
Waar ligt de grens tussen leven en dood? Wanneer beslist de piloot om weg te vliegen en de slachtoffers achter te laten, de dood tegemoet. Na de feiten is het meestal makkelijk om de grens van het toelaatbare te trekken. Als alle parameters bekend zijn en je hebt als onderzoekscommissie een paar maanden aan de conclusie gewerkt is de beslissing wel duidelijk. De piloot heeft echter hooguit een paar seconden of minuten de tijd om te beslissen met wat hij dan weet....
In deze compilatie zie je een aantal 'extreme' helikopter landingen:
- op een schip
- op een snelweg
- in de bergen
- foute landing in de bergen
- in een storm
- foute landing in een woud
- op een rots
- en een paar mislukte landingen
Zet je schrap, je kunt er wat van leren zowel 'do's and don'ts'
We kregen onderstaande reactie van Jan Maaskant: je kunt hier de video bekijken.