Het NGRC (Next Generation Rotorcraft Capability) project van de zeven landen van de NAVO bevindt zich momenteel in de conceptfase. Het NAVO Ondersteunings- en Aanbestedingsagentschap (NSPA) beheert de conceptstudies voor de huidige zeven NAVO-deelnemers (Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië, Nederland, Verenigd Koninkrijk, Canada). De deelnemende landen hebben zich wel niet verbonden om de resulterende nieuwe generatie helikopter ook aan te kopen.
NSPA heeft reeds een conceptstudie:
- voor de 'Next Generation Helicopter Turbine' toegekend aan GE Aviation
- voor 'OSA - Open System Architecture' toegekend aan Lockheed Martin
Voor de belangrijkste conceptstudie 'Next Generation Rotorcraft heeft NSPA volgens Vertical zes voorstellen ontvangen:
- Airbus Helicopters, dat een ontwerp voorstelt gebaseerd op de Racer demonstrator;
- Leonardo Helicopters , dat samen met Bell een tiltrotor-concept heeft voorgesteld;
- Sikorsky / Lockheed Martin, met een ontwerp afgeleid van de Raider met de compound-coaxiale technologie;
- JetCopter van Don Sulski (Litouwen / Duitsland), stelt een Next Gen Rotorcraft voor die niet verder wordt gespecificeerd;
- Bornea Dynamics (Canada / UK / US) is een vooruitstrevend R&D bedrijf gespecialiseerd in next gen technologie;
- Deloitte, vermoedelijk Deloitte Aviation Technology UK, maar geen idee wat dit bedrijf zal voorstellen.
NSPA wil het aantal kandidaturen tegen eind juli 2024 tot drie herleiden die elk een budget van $20 miljoen zullen krijgen om hun platformconcepten verder uit te werken en voor te stellen. Eind 2025 wil NSPA zijn finale keuzes voorstellen aan de deelnemende landen.
Wat is het NGRC (Next-generation helicopter capability) programma?
Een aanzienlijk deel van de middelgrote helikopters die momenteel in de NAVO-landen in gebruik zijn, zullen in de periode 2035-40 en daarna het einde van hun levenscyclus bereiken, met de noodzaak voor vervanging. Deze bestaande inventarissen zijn allemaal gebaseerd op ontwerpen uit de vorige eeuw. In het totaal betreft dit zowat 1.000 helikopters in het NAVO arsenaal.
Het doel van de Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) is om op een tijdige en kosteneffectieve manier op deze aankomende behoefte te reageren, terwijl tegelijkertijd gebruik wordt gemaakt van een breed scala aan recente ontwikkelingen op het gebied van technologie, productiemethoden en operationele concepten.
De conceptfase zal de deelnemende landen een aantal mogelijke ontwerpen voor NGRC bieden. Vanaf 2025 is de ontwikkelingsfase en de voorlopige ontwerpevaluatie van de NGRC gepland.
Tekening © JetCopter