U herinnert zich zeker de fatale helikoptercrash in 2020 waarbij de Amerikaanse basketballegende Kobe Bryant, zijn dochter Gianna en 7 anderen het leven lieten.
Over de verantwoordelijkheid van de crash zijn Vanessa Bryant, weduwe van Kobe, en een aantal andere betrokkenen, overeengekomen om de rechtszaak tegen het helikopterbedrijf in der minne te regelen. Bij de crash verloor Vanessa Bryant haar echtgenoot Kobe, haar dochter Gianni en zes andere kennissen. Ook de piloot kwam bij de crash om het leven. De overeenkomst zal vertrouwelijk worden gehouden maar het spreekt voor zich dat de miljoenenclaim van mevrouw Bryant en de andere nabestaanden minstens deels werd ingewilligd.
In de nasleep van de crash met de Sikorsky S-76B werd bekend dat hulpverleners en brandweerlieden die bij de afhandeling van de crash betrokken waren, foto's hadden genomen van de zwaar verminkte lichamen van de slachtoffers. De foto's werden voornamelijk gedeeld door medewerkers van de sheriff van LA County en de brandweer. Ze werden ook gezien door enkele van hun echtgenoten en in één geval door een barman in een bar waar een hulpsheriff aan het drinken was.
Vanessa Bryant getuigde tijdens de 11-daagse rechtszaak in tranen dat het nieuws van de foto's, een maand na het verlies van haar man en dochter, haar verdriet nog verergerde, en dat ze nog steeds paniekaanvallen heeft bij de gedachte dat de foto's misschien op sociale media staan en ooit ergens zullen opduiken.
De advocaat van Vanessa Bryant, Luis Li, vertelde de juryleden dat de close-upfoto's geen officieel of onderzoeksdoel hadden en slechts "visuele roddels" waren die werden gedeeld uit een gruwelijke nieuwsgierigheid.
De negen juryleden waren het unaniem eens met Vanessa Bryant en haar advocaten dat de foto's haar privacy schenden en emotioneel leed veroorzaakten. Uiteindelijk kreeg de weduwe van Kobe Bryant $ 16 miljoen smartengeld en Chris Chester, wiens vrouw en dochter ook tot de negen mensen behoorden die bij de crash omkwamen, kreeg $ 15 miljoen smartengeld toegekend.
Foto's credit: NTSB