
Sikorsky heeft met succes het prototype van de 'rotor blown wing' onbemand luchtsysteem (UAS) gevlogen in zowel helikopter- als vliegtuigmodus.
Aangedreven door batterijen, heeft het prototype van 52 kg met dubbele prop-rotor operationele stabiliteit en manoeuvreerbaarheid aangetoond in alle vluchtregimes, en het potentieel om het unieke verticale start- en landingsontwerp (VTOL) op te schalen naar grotere afmetingen die hybride-elektrische voortstuwing vereisen.
Doorbraak op het gebied van innovatie
Sikorsky Innovations, de rapid prototyping-groep van het bedrijf, leidt de inspanningen om het ontwerp van de 'rotor blown wing' UAS te ontwikkelen en te laten rijpen. In iets meer dan een jaar tijd heeft Sikorsky Innovations vooruitgang geboekt door middel van voorlopig ontwerp, simulatie, vastgebonden en ongebonden vlucht om aerodynamische, vluchtcontrole- en kwaliteitsgegevens te verzamelen.
De doorbraak werd bereikt in januari 2025 met deze eVTOL met een composiet spanwijdte van 10,3 ft, toen Sikorsky Innovations met succes meer dan 40 starts en landingen voltooide. De eVTOL voerde met name 30 overgangen uit tussen helikopter- en vliegtuigmodi, de meest complexe manoeuvre die van het ontwerp werd geëist. In horizontale vliegmodus bereikte de eVTOL een topkruissnelheid van 86 knopen. Gelijktijdige windtunneltests werden uitgevoerd op een schaalmodel op schaal 1:1, wat een waardevolle validatie opleverde van de data in de windtunnel door ze te correleren met experimentele gegevens uit de echte wereld.
"Onze 'rotor blown wing' heeft de controlekracht en unieke rijeigenschappen aangetoond die nodig zijn om herhaaldelijk en voorspelbaar over te schakelen van een hover naar een snelle kruisvlucht met vleugels en weer terug", aldus Igor Cherepinsky, directeur van Sikorsky Innovations. "Er waren nieuwe controlesystemen nodig om deze overgangsmanoeuvre naadloos en efficiënt te laten werken."
Toepassingen van toekomstige UAS 'rotor blown wing' zijn onder meer zoek- en reddingsacties, brandbestrijdingsmonitoring, humanitaire respons en bewaking van pijpleidingen. Grote varianten zullen langeafstandsintelligentie, bewaking en verkenning mogelijk maken, en bemande drone-teaming (bemande/onbemande teaming) missies.
Alle varianten 'rotor blown wing' UAS zullen Sikorsky's MATRIX-vluchtautonomiesysteem™ bevatten om het toestel tijdens de vlucht te navigeren.
Familie van systemen
Het ontwerp van de 'rotor blown wing' UAS maakt deel uit van een toekomstige familie van systemen die door Sikorsky worden ontwikkeld. De familie omvat gevleugelde (e)VTOL UAS en helikopters met één hoofdrotor.
Sikorsky ontwikkelt ook een hybride-elektrische demonstrator (HEX) van 1,2 megawatt, geconfigureerd met een kantelvleugel en een romp om passagiers of vracht over lange afstanden te vervoeren. Een testbed voor het HEX-voedingssysteem zal naar verwachting in 2027 de zweefcapaciteit demonstreren.
Foto's & video © Sikorsky
Video:
