Bezig met laden...

Logboek

EU ziet luchttaxi in 2030 als een normaal transportmiddel

EU ziet luchttaxi in 2030 als een normaal transportmiddel

De Europese Commissie heeft haar Dronestrategie 2.0 goedgekeurd, die een visie schetst voor de verdere ontwikkeling van de Europese dronemarkt. Het bouwt voort op het EU-veiligheidskader voor het bedienen en vaststellen van de technische vereisten voor drones, dat 's werelds meest geavanceerde is. De nieuwe strategie zet uiteen hoe Europa grootschalige commerciële drone-operaties kan nastreven en tegelijkertijd nieuwe kansen in de sector kan bieden.

Van jobs tot nieuwe mobiliteitsoplossingen

Dankzij het uitgebreide regelgevingskader van de EU hebben drones honderdduizenden uren veilig gevlogen in het Europese luchtruim, bijvoorbeeld voor het onderzoeken van infrastructuur, het monitoren van olielozingen of het nemen van bodemmonsters. Projecten over het gebruik van drones voor medische luchtleveringen en het vervoeren van medische monsters tussen gezondheidsdiensten boeken ook goede vooruitgang. De implementatie van de 'U-space' in januari 2023, een Europees systeem dat uniek is in de wereld om droneverkeer veilig te beheren, zal de basis leggen voor meer operaties.

Alvorens verder te gaan met deze innovatieve technologieën, wil de Commissie ervoor zorgen dat de samenleving drones ondersteunt, dat er een maatschappelijk draagvlak is voor drones. Om de bezorgdheid over lawaai, veiligheid en privacy weg te nemen, roept de strategie daarom op dat nationale, regionale en lokale gemeenten ervoor zorgen dat dronediensten zijn afgestemd op de behoeften en noden van burgers.

De strategie voorziet dat de volgende dronediensten tegen 2030 deel gaan uitmaken van het Europese leven:

  • Hulpdiensten, beeldvorming, inspectie, kartering (in kaart brengen) en toezicht binnen de geldende wettelijke kaders door civiele drones, alsook de dringende levering van kleine zendingen, zoals biologische stalen of medicijnen. 
  • Innovatieve luchtmobiliteitsdiensten, zoals luchttaxi's, zorgen voor geregeld vervoer van passagiers, in eerste instantie met een piloot aan boord, maar met als uiteindelijk doel de operatie volledig te automatiseren.

Om het potentieel van de EU-dronemarkt en -diensten te benutten, moeten kritische technologische bouwstenen worden geïdentificeerd, zoals kunstmatige intelligentie, robotica, halfgeleiders en EU-ruimtevaartdiensten en mobiele telecommunicatie. Dit zal de EU helpen een innovatieve en concurrerende dronesector op te bouwen, waardoor strategische afhankelijkheden worden verminderd.

De strategie identificeert ook gebieden voor synergiën tussen civiele en defensie-drones, en voor meer capaciteiten tegen drones en systeemveerkracht.

De Commissie zal nu een aanvang maken met de 19 operationele, technische en financiële vlaggenschipacties van de strategie om het juiste regelgevings- en commerciële klimaat te creëren voor het luchtruim en de markt voor drones van morgen.

Een uitgebreid en gedetailleerd werkdocument van de diensten van de Commissie waarin de uitdagingen van de drone-industrie worden beoordeeld, evenals de analyse en gegevens die de nieuwe drone-strategie 2.0 ondersteunen, kun je hier consulteren.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *