Bezig met laden...

Logboek

AVX & L3 tonen hun CCH voor de U.S. Army FARA helikopter competitie

AVX & L3 tonen hun CCH voor de U.S. Army FARA helikopter competitie

Om het FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) programma van het Amerikaans leger binnen te halen gaan twee outsiders AVX en L3 samenwerken en hebben hun CCH (Compound Coaxial Helicopter) voorgesteld op de AUSA2019.

De vijf concurrenten voor het Fara programma zijn nu bekend: Boeing, Karem, Bell, Sikorsky en AvxAircraft / L3. Alleen Boeing heeft geen enkele informatie gegeven over zijn ontwerp, de vier anderen hebben hun ontwerp reeds voorgesteld.  

De CCH of Compound Coaxial Helicopter kreeg een coaxiale hoofdrotor die zo vanop de tekentafel van het Russische Kamov kon komen. De CCH kon wel de afstand tussen beide tegenovergesteld draaiende rotoren kleiner maken. Het succes van Kamov en de voordelen van het coaxiale design hebben AVX/L3 ertoe gebracht deze verbeterde versie in de CCH in the bouwen. Onder andere het wegvallen van de staartrotor en de sterk verminderde trillingen zijn het kenmerk van het coaxiale rotorsysteem.

Daarnaast is de CCH ook uitgerust met twee laterale vleugels, twee stabilisatoren en twee laterale propellors die moeten zorgen voor snelheid en behendigheid. Daardoor kan de CCH makkelijk een maximum snelheid van 210 kts bereiken volgens de AVX-ingenieurs. Het nodige vermogen komt van de GE T901 turbine, die door het Amerikaans leger werd uitgekozen om haar nieuwe en bestaande helikopters aan te drijven.

Avxaircraft en L3 denken dat hun 'niet traditionele' helikopter het Amerikaans leger de kans geeft op een spectaculaire wijze voorsprong te nemen op de ontwikkelingen van de potentiele vijanden.

De 'think out of the box' aanpak van AVX en L3 heeft zeker zijn verdienste maar de vergelijking met het Raider X ontwerp van Sikorsky is op zijn minst opvallend. Maar het spreekt wel in hun voordeel dat het leger de CCH heeft geselecteerd als een van de 5 kanshebbers naast de Raider X. 

Video:
Video afspelen...

1 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *