Op de Heli-Expo 2019 in Atlanta, US kregen we de bevestiging van Bruno Even, CEO van Airbus Helicopters, dat de CityAirbus, de naam van het prototype van de onbemande luchttaxi van Airbus, voor het einde van de maand Maart 2019 zijn maidenvlucht zal maken.
Dit zal gebeuren in Donauworth in de Duitse deelstaat Beieren waar de fabriek van Airbus Helicopters gevestigd is.
Na de maidenvlucht zal de CityAirbus starten in een testprogramma die de gewichts-enveloppe geleidelijk zal opbouwen tot 2 ton.
De romp van de CityAirbus komt ongeveer overeen met de grootte van een lichte helikopter en zal worden aangedreven door vier sets rotoren. Eén set rotoren bestaat uit twee tegengesteld draaiende rotoren ingebouwd in een groot rond kanaal. Elk van deze gestroomlijnde kanalen heeft een diameter van 2,8 meter. De vormgeving van de aandrijving lijkt verbazend veel op deze van de Bell Nexus.
De CityAirbus kan 4 personen vervoeren zoals een normale taxi maar is als autonoom toestel ontworpen en heeft geen piloot of bestuurder aan boord. De business case van de CityAirbus is ook sterker zonder de operationele kosten van een piloot.
Het volledig elektrisch aangedreven toestel wordt gevoed door vier 800-volt batterijen. Elke van de vier sets rotoren hebben 2 motoren en de besturing van de CityAirbus gebeurt door het varieren van de snelheid van elke set rotoren. De coaxiale rotoren maken het systeem uiteindelijk vrij simpel te bouwen en te besturen door de elektrische aandrijving.
Airbus heeft de CityAirbus redundant uitgerust met 4 batterijen, 4 rotorsets met telkens twee rotoren en motoren en dubbel uitgevoerde elektrische voedingen. Dit laat toe dat bij uitval van bepaalde onderdelen de CityAirbus nog steeds veilig zal kunnen landen.
Wij komen hierop terug van zodra we meer nieuws hebben over de maidenvlucht.