De laatste status over de langverwachte certificatie van de Bell 525 Relenthless kregen we op de European Rotors beurs begin november 2024 van Chris Schaefer, Bell's VP Customer Solutions, die vertelde dat de laatste testen voor de FAA Certificatie 'nu' door Bell in de US worden uitgevoerd en dat het dan aan de Amerikaanse FAA is om alles af te werken.
In een bericht aan Vertical stelde Bell op 20 december 2024 dat het Bell 525-certificatieteam voorbereidingen maakt voor de finale testen en dat een verder update mag worden verwacht worden volgend jaar. Om de FAA-certificatie te vereenvoudigen is het onderdeel 'vliegen in gekende ijzel situaties' geen onderdeel van de basis typecertificatie. Deze goedkeuring zal na de typecertificatie worden aangevraagd.
Het is duidelijk dat de FAA met de type-certificatie van de Bell 525 Relenthless niet over een nacht is gaat en uit eerdere certificatiedossiers hebben we intussen geleerd dat tussen de laatste succesvolle test en de type-certificatie makkelijk 6 maand voorbij gaat. Dus we verwachten de 525-type certificatie dus ergens half 2025 of iets later.
Daarna zal EASA, de Europese vliegveiligheidsorganisatie, het certificatiedossier van de Amerikaanse FAA ontvangen en zowat een klein jaar nodige hebben om een Europese certificatie goed te keuren. De belangrijkste reden van het vrij lange certificatiedossier is het feit dat de Bell 525 de allereerste civiele helikopter op de markt is welke is uitgerust met 'fly-by-wire' technologie.
Anderzijds ging in 2016 het eerste prototype verloren in een fatale crash waarbij de twee testpiloten het leven lieten. Tegen deze achtergrond is het niet verwonderlijk dat de FAA en nadien de EASA meer dan hun tijd nemen om dit toestel te certificeren.
Over FBW (Fly-By-Wire) besturing
Fly-by-wire-technologie is het gebruik van elektronische signalen om de stuurcommando's van een stuurorganen in de cockpit van de helikopter door te geven aan de hydraulische actuatoren van de hoofd- en staartrotor. Ook kenmerkend voor een fly-by-wire systeem is dat ook een computer in het systeem is opgenomen en dat gebruik wordt gemaakt van sensoren voor de terugkoppeling. Verdere info over de Bell 525 FBW.