De BAS-200 UAV van Russian Helicopters kreeg op 30 december 2022 een eerste certificatie door de Russische luchtvaartautoriteit. Het is de eerste UAV (Unmanned Aerial Vehicle) ooit die door de Russische luchtvaartautoriteit is gecertificeerd maar voorlopig zonder de mogelijkheid om goederen of uitrusting te vervoeren en met een aantal beperkingen.
De R&D afdeling van Russian Helicopters, Mil & Kamov National Helicopter Centre, werken verder om zo snel mogelijk de BAS-200 te certificeren voor het transporteren van goederen en uitrusting en om de vereiste 200 vlieguren af te werken.
Vorige week werd bekend dat de grootste Russische autonome republiek Yakutia een of meerdere BAS-200 helikopters heeft aangekocht om deze UAV in te zetten in het noordpoolgebied voor geofysische exploratie, het zoeken naar olie- en gasvelden en voor het afleveren van goederen op moeilijk bereikbare plaatsen in de extreem koude gebieden.
De BAS-200 is uitgerust met een motor van 54 pk. Het vliegbereik in automatische modus met een belasting tot 50 kg is 430 km. De drone kan tot 3.500 meter vliegen met een snelheid tot 160 km/u. Vluchtduur tot 4 uur. De UAV BAS-200 kan worden bestuurd vanop een afstand van meer dan 80 km.
De certificatie van de Russian Helicopter UAV BAS-200 werd vertraagd niet omwille van vliegtechnische redenen maar omwille van het feit dat zowat 80% van de gebruikte onderdelen, waaronder de motor, uit het buitenland afkomstig zijn en de Russian Helicopters geen voldoende garantie kan geven op het vlak van 'continuous airworthiness', een blijvende luchtwaardigheid. Het is onduidelijk of Russian Helicopters nu bepaalde onderdelen zal vervangen of toch garantie heeft gekregen dat de onderdelen ondanks de Westerse sancties beschikbaar zijn.
Voor zover geweten is het niet de bedoeling om de BAS-200 in te zetten voor militaire operaties maar met een nuttige lading van 50 kg zou de UAV makkelijk kunnen worden ingezet voor verkennings- en inspectiemissies.
Wat voorafging
De certificeringsvluchten van het BAS-200 systeem zijn vorig jaar gestart op basis van het Mil & Kamov onderzoekscentrum van MIL en Kamov. Het werd geregistreerd in het register van experimentele vliegtuigen van het ministerie van Industrie en Handel van Rusland onder het nummer 393.
De BAS-200 slaagde met succes voor de methodologische raad en maakte zijn eerste vlucht als onderdeel van certificeringstests op het vliegveld Shuvoe (MO, Yegoryevsky district). De vlucht duurde 11 minuten op een hoogte van 100 meter met een snelheid van 60 km/u. De eerste vlucht verliep normaal volgens het goedgekeurde vluchtprogramma.
In februari 2022 is de productie van drie prototypes van het BAS-200 complex afgerond en in april 2022 de de productie- en acceptatietests voor alle prototypes. Volgens het besluit van de methodologische raad van de luchtvaartindustrie werden de prototypes overgebracht naar het vluchtonderzoekscentrum van de NCV Mil & Kamov voor certificeringstests. Als onderdeel van het verkrijgen van een typecertificaat is het de bedoeling om ongeveer 90 vluchten uit te voeren en deze in de tweede helft van 2022 te voltooien. De BAS-200 werd de eerste binnenlandse helikopter-type drone die werd opgenomen in het register van experimentele luchtvaart.
Het onbemande complex van het helikoptertype BAS-200 omvat twee UAV's, een grondcontrolestation en een container voor het vervoer van de helikopters. Pre-flight voorbereiding voor een vlucht duurt slechts 10 minuten. Het onbemande vliegtuigsysteem voert vluchten uit in volautomatische modus en er is ook een semiautomatische besturingsfunctionaliteit.
De BAS-200 is ontworpen om terreinbewaking, objectdetectie en tracking uit te voeren, video-informatie in realtime naar het controlepunt te verzenden, vracht te vervoeren en reddingsoperaties uit te voeren. Sinds eind 2021 zijn er een aantal demonstratievluchten en testtests van de BAS-200 uitgevoerd voor potentiële klanten, waarbij de drone de gespecificeerde kenmerken en functionaliteit bevestigde. Een aantal commerciële en overheidsklanten heeft interesse getoond in het BAS-200 complex.
Verdere ontwikkeling van de BAS-200 is gepland op basis van een luchtvaartcluster in de stad Kumertau (Bashkortostan) met de oprichting van een complete technologische keten voor de productie van een onbemand luchtvaartsysteem.