Einde van een saga die meer dan twee jaar lang heeft geduurd.
Sinds 17 februari 2017 vliegt ANWB ook de nachtvluchten voor patienten tussen de Waddeneilanden en wal met een Airbus H145. Dit was reeds het geval voor de vluchten gedurende de dag sinds 16 november 2016.
Nu de ANWB het ganse patiententransport verzorgt met de Waddeneilanden komt een einde aan de lange discussie die startte toen de Nederlandse Defensie bij monde van Minister Jeanine Hennis-Plasschaert in 2014 verklaarde dat Defensie deze taak niet langer op zich kon nemen en consequent de drie ambulancetoestellen verkocht.
De opdracht werd gegeven aan de RAV Fryslân om deze taak op te nemen. Toen RAV Fryslan een aanbesteding uitschreef om deze taak toe te vertrouwen aan een helikopteroperator kwam het tot een stevige rel met het Belgische Heliventure; deze rel werd uitgevochten voor de rechter. Nadien kon RAV Fryslan toch de opdracht toevertrouwen aan de ANWB.
Sinds woensdag 16 november 2016, 08.00 uur is zij verantwoordelijk voor het patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden naar het vaste land. RAV Fryslân nam de taken en verantwoordelijkheden over van de Kustwacht, en werkt hiervoor nauw samen met ANWB Medical Air Assistance.
De helikopter van het type H145 van Airbus Helicopters is in Nederland de eerste in zijn soort. De inrichting is vergelijkbaar met die van een reguliere rijdende ambulance. Hierdoor kan ook in de lucht optimale ambulancezorg verleend worden. Om er voor te zorgen dat de ambulancezorg vanaf de Waddeneilanden via de lucht altijd gewaarborgd is, is er een tweede Airbus H145 beschikbaar, die gebruikt wordt als back up.
Uitvalsbasis is vliegbasis Leeuwarden. Daar is RAV Fryslân/ ANWB Medical Air Assistance gehuisvest in Hangaar 18, de voormalige thuishaven van het 303 Search And Rescue squadron. De ambulancehelikopter is vanaf het moment dat er een oproep binnenkomt binnen 6 minuten vertrokken vanaf de vliegbasis.
De nieuwe ambulancehelikopter is in Duitsland aangeschaft en heeft de Nederlandse registratie PH-OOP gekregen. Het is de eerste H145 op een Nederlandse registratie.
Naar verwachting gaat het jaarlijks om zo’n 300 vluchten. Bij de aanbesteding is zorgvuldig gekeken naar het geluidsniveau van de te selecteren helikopter. Dit om zoveel mogelijk rekening te houden met eilandbewoners en omwonenden van de vliegbasis en de ziekenhuizen. Het type H145 is één van de geluidarmste helikopters in zijn soort.
Hieronder een video van de PH-OOP bij een tankbeurt op vliegveld Teuge.