Zweden's NH90 crews bouwen nu vlot aan hun trainingsuren; dit ondanks het feit van de vertragingen die dit programma heeft opgelopen.
Vier NH90s zijn nu reeds in gebruik bij het 214 Sqn van de Zweedse luchtmacht en deze zijn gebaseerd op Malmen AB niet zover van Linkoping .
De vier toestellen zijn gebouwd in de TTP-versie (Tactical Transport) en laten de bemanningen toe om te trainen op "basic operations", "special locations" en ook maritieme inzet met onder andere schip tot schip vluchten. Nachtvluchten kunnen nog niet worden getraind maar dit zou begin volgend jaar ook reeds starten.
De zweedse NH90 groep is momenteel nog vrij bepekt; door de vertragingen zijn vele heli-crews overgestapt op de andere nieuwe helikopter van het Zweedse leger: de Black Hawk. Deze toestellen worden nu versneld voorbereid om ingezet te worden in Afghanistan.
De NH90 crews kennen de vertragingen en bereiden zich nu voor om ingezet te worden voor operatie's in 2016. De commandant van het 214 Sqn, Majoor Wiborg vertelde dat zijn Sqn in 2011 270 uren heeft gevlogen met de NH90's en nu reeds 200 uren in de eerste 5 maanden van 2012.
Zweden heeft in totaal 18 NH90's besteld. De volgende levering van NHIndustries, zal in de TTT International Mission (IM) configuratie zijn. Deze hebben een rescue hoist, een SX-16 search light en de Saab Tactical Mission Computer operator station. De eerste levering is voorzien in September of October dit jaar, aldus NHIndustries.
Ondertussen blijft het wachten op de eerste Belgische NH90's. De levering van de Belgische toestellen is ook vertraagd en we hopen nog steeds de eerste toestellen op Belgische bodem te zien in de tweede helft van 2012.
Ondertussen doen de stokoude, getrouwe Seakings nog dagelijks vlijtig hun werk. Met een nieuwe zomerseizoen voor de boeg kunnen ze zich weer opmaken voor veel interventie's aan onze kustlijn. Regelmatig zijn er een of meer toestellen even buiten dienst maar gelukkig kunnen ze de leveringsvertragingen van de NH90 moeiteloos opvangen.