Bezig met laden...

Logboek

Duitse regering weigert 50 euro miljoen garantie voor eVTOL-bouwer Lilium

Duitse regering weigert 50 euro miljoen garantie voor eVTOL-bouwer Lilium

eVTOL-bouwer Lilium krijgt toch geen €50 miljoen staatsgarantie van de Duitse regering voor een lening van € 100 miljoen bij de KfW Staatsontwikkelingsbank. De overige €50 miljoen zou worden gegarandeerd door de Duitse deelstaat Beieren. Deze laatste garantie was wel gekoppeld aan de toekenning van de garantie door de Duitse Bondsregering die eerder als toegekend was aanzien.

Deze beslissing kwam er na een debat in het budget comité van het Duitse Parlement. Lilium heeft deze beslissing in een SEC-verklaring meegedeeld aan zijn aandeelhouders. Lilium zal wel zijn besprekingen voortzetten met de Beierse deelstaat om een garantie van minstens €50 miljoen te verkrijgen.

De lening aan Lilium was zowel in het Duitse Bondsparlement als in de Beierse regering zeer omstreden. Leningen aan een privaat bedrijf dat reeds honderden miljoenen kreeg van investeerders en bedrijven vonden velen een brug te ver. Het noopte Tom Enders, de oud-CEO van de Airbus Groep en voorzitter van Lilium, om te stellen dat Airbus zonder staatssteun nooit zou geweest zijn wat het nu is. Maar dit kon blijkbaar niet iedereen overtuigen.

Er is ook een technische kant aan dit verhaal waarbij sceptici twijfelen aan de haalbaarheid van het toestel en wijzen op de grote vertraging van het project om hun standpunt kracht bij te zetten.

Lilium plant de eerste bemande testvlucht van zijn prototype in het eerste kwartaal 2025 en de vraag is of de huidige kas-uitstroom het nog zolang kan houden. En besparingen op de korte termijn zullen dit ook al niet oplossen. Dus extra kapitaal is een noodzaak om een cash-probleem en insolventie te voorkomen.

Maar ook na een eventuele lening van €100 miljoen is Lilium niet uit de problemen. Experten rekenen voor dat nog minstens €650 miljoen nodig is om de Lilium eVTOL door de certificatie te helpen en zijn productie op te starten. Waar Lilium dit zal halen is voorlopig althans koffiedik kijken.    

In mei 2024 kondigde het bedrijf aan dat het in vergevorderde gesprekken was met afgevaardigden van de Franse regering over mogelijke subsidies en lening garanties ter waarde van maximaal 400 miljoen euro. Als tegenprestatie zou Lilium zijn bedrijf verhuizen of minstens zijn productie in Frankrijk bouwen. Het is onduidelijk of deze piste nog actief is. Anderzijds is het ook onduidelijk in hoever de huidige investeerders bereid zijn verder in Lilium te investeren.

Zoals we schreven is de tijd dat $ miljarden private equity klaar lagen voor de eVTOL industrie intussen achter de rug. Het is nu niet makkelijk meer om de nodige fondsen te vinden om de vele eVTOL projecten, die allemaal zonder uitzondering grote vertraging hebben opgelopen, af te werken.

Ook de andere Duitse eVTOL ontwikkelaar, Volocopter, zoekt naar extra kapitaal en zal dat moeten voor elkaar krijgen voor einde Q1/2025. Ook daar staan de bestaande investeerders, zoals Geely, Neom, DB Schenker, Intel Capital, Allianz, Microsoft, B2 Venture en anderen niet te springen om extra kapitaal te investeren. Ook daar is de Duitse staat niet bereid gevonden om bij te springen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *