In april moeten in de UK de aanbiedingen voor de helikopterdiensten voor de Kustwacht SAR (Search & Rescue) worden binnengestuurd.
En dit is niet zomaar een contract, de UK SAR 2nd Generation. Het is een opdracht om gedurende niet minder dan 10 à 12 jaar deze "nieuwe generatie" diensten uit te voeren. De opdracht wordt ten laatste volgende zomer toegekend en de start van het contract is dan twee jaar later. De kostprijs van dit contract wordt geschat op £2 miljard of ongeveer €2,3 miljard. Lees hier de officiele info en hier.
Onnodig te vertellen dat deze aanbieding op het scherp van de snee zal worden gespeeld. De beslissing ligt bij UK MCA (Maritime & Costguard Agency) samen met de UK Department of Transport. Dit nieuw "air sea rescue plan" zal ook een boost geven aan de ontwikkeling en/of productie van bemande en onbemande helikopters en drones in de UK.
Bristow is de huidige contractant van de Britse Kustwacht SAR en zal zich maximaal inspannen om dit contract te behouden. Bristow won in 2013 het contract voor een periode van 10 jaar tegen een kostprijs van £1,6 miljard. De Kustwacht gaf reeds eerder een positief rapport over de huidige werking van de geprivatiseerde SAR en de uitvoering ervan door Bristow. Deze diensten worden uitgevoerd door een vloot van elf helikopters van de types Sikorsky S-92 en Leonardo AW189, vanop 10 standplaatsen in de UK. Voordien werd deze SAR door het Britse leger uitgevoerd.
In het lastenboek voor de nieuwe opdracht is er de mogelijkheid dat er kleinere of tweedehands helikopters worden ingezet en ook UAV's (unmanned aerial vehicles). De MCA heeft nu een beschrijving gemaakt van de uit te voeren diensten en de deadlines maar heeft geen vaste beschrijving gegeven van de middelen die men moet inzetten. Toch zullen helikopters, gezien de opdrachten, het leeuwendeel uitmaken van de middelen die men moet inzetten. De MCA heeft ook de mogelijkheid open gelaten om het contract in verschillende loten op te splitsen en aan verschillende aanbieders toe te vertrouwen.
Naast huidige contractant Bristow is het zeker dat Airbus Helicopters samen met Draken (het vroegere Cobham) een volledig pakket zal aanbieden voor dit project. Airbus Helicopters heeft twee jaar aan haar aanbieding gewerkt en zal volgens insiders haar Airbus H175 aanbieden voor deze UK SAR 2nd Generation.
Airbus Helicopters stelt in haar persbericht over deze aanbieding: "De combinatie van het bewezen SAR-product en de ondersteuningsmogelijkheden van Airbus, een wereldleider in lucht- en ruimtevaart, met de uitgebreide operationele ervaring van Draken, een leverancier van bedrijfskritische luchtvaartdiensten aan de Britse overheid en wereldwijde klanten, zal ons in staat stellen om een nieuwe generatie verbeterde SAR-service van MCA aan te bieden, terwijl de robuuste continuïteit van zijn levensreddende operaties wordt gewaarborgd. Airbus en Draken bieden een totaal systeem aan met moderne helikopters, vliegtuigen en UAV's ondersteund door geïntegreerde missie-kritische technologies die snelle SAR-interventies garanderen.
We kregen info dat ook BIH, Britisch International Helicopters het dossier zou hebben bestudeerd. BIH is nu de uitvoerder van de SAR op de Falkland Eilanden en gebruikt daarvoor twee Leonardo AW189 en twee Sikorsky S61N helikopters. Of BIH, onderdeel van de Rigby Group uiteindelijk een aanbieding heeft gemaakt betwijfelen wij.
Andere mogelijke aanbieders zouden CHC en NHV kunnen zijn. Maar hiervan hebben we nog geen informatie. NHV voert de Nederlandse SAR uit terwijl CHC de huidige uitvoerder is van de Ierse SAR. Wel is in de tender documentatie zeer duidelijk dat een maximale inbreng door en voor de UK economie een belangrijke factor zal zijn bij de eindbeslissing voor dit project; hier toont de Brexit duidelijk kleur.
We blijven dit voorbeelddossier van een private SAR operatie van dichtbij opvolgen.