
Het Amerikaans leger wil de opleiding van zijn toekomstige helikopterpiloten volledig outsourcen.
Er is reeds enige tijd kritiek op de kwaliteit van de huidige helikopter pilotenopleiding van het Amerikaans leger. Sommige experten stellen dat de huidige opleidingshelikopters, de Airbus Lakota UH-72A en de UH-72B, met hun gesofisticeerde avionics en auto-pilot besturingssysteem te weinig inspeelt op de praktische basiskennis van het helikoptervliegen.
De UH-72 is de Amerikaanse legernaam voor de Airbus H145, en is uitgerust met de Helionix, niet zomaar een avionics suite, maar een slimme copiloot die meedenkt, anticipeert en ondersteunt. Net daarom stellen deze experten dat deze helikopter prima computerpiloten aflevert zijn maar te weinig de basisfuncties van de helikopter beheersen.
Slechts nieuws voor Airbus Helicopters, de huidige leverancier van de Lakota UH-72A en UH-72B trainingshelikopters maar goed nieuws en een opportuniteit voor Bell, Robinson, Enstrom, Schweizer, MD en Leonardo om hun trainingshelikopters in het daglicht te stellen.
Maar deze keer wil de US Army de ganse opleiding van haar helikopterpiloten outsourcen en niet alleen een andere helikopter aankopen. In haar vraag naar de verschillende mogelijke trainingsleveranciers stelt het letterlijk:
- Deze oproep tot oplossingen is de eerste oproep in het kader van US Army Aviation Training, Flight School Next, W9113M-25-S-C006.
- Deze oproep vormt de toekomst van het Initial Entry Rotary Wing (IERW) Training Program in Fort Rucker, Alabama, beter bekend als Flight School Next (FSN). De Amerikaanse Defensie is op zoek naar een door een aannemer beheerde en geëxploiteerde (COCO) oplossing die gebruikmaakt van commercieel verkrijgbare diensten en apparatuur op basis van één contract om jaarlijks 900 tot 1500 piloten van helikopters te trainen.
- De innovatieve commerciële dienst die zal worden verworven, is het eerste gebruik van een volledig commercieel trainingsplatform voor de luchtvaartopleiding van het Amerikaanse leger. De aannemer zal alle diensten en apparatuur leveren die nodig zijn om piloten op te leiden volgens een standaard van het Amerikaanse leger die gelijkwaardig is aan de certificering van commerciële helikopterpiloten van de Federal Aviation Administration (FAA), inclusief eenmotorige helikopters, onderdelen, onderhoud, instructeurs (zowel academisch als vlucht) en simulatie (indien nodig).
- De locatie voor de training van de piloten van helikopters zal Fort Rucker, Alabama, zijn. Het doel van het FSN-programma is om de vaardigheden van piloten van het Amerikaanse leger te verbeteren met behulp van commercieel verkrijgbare apparatuur en instructiemethoden.
- De volledige tekst van deze oproep met de specifieke details voor de gevraagde oplossing kun je hier nalezen.
Intussen hebben verschillende fabrikanten reeds hun oplossing reeds publiek gemaakt. Zo heeft Bell een oplossing bedacht waarbij haar Bell 505 centraal staat en waarbij V2X, DigiFlight, Delaware Resource Group (DRG) en TRU Simulation, een dochteronderneming van Textron Aviation betrokken worden.
Robinson van zijn kant stelt de Robinson R66 Army Trainer alias de TH-66 Sage voor maar heeft nog geen partners voorgesteld die het theoretische en praktische trainingsaspect voor hun rekening zullen nemen. Robinson stelt nadrukkelijk dat zijn oplossing de laagste aanschaf- en directe operationele kosten heeft in vergelijking met alle andere mogelijke concurrenten.
Ook MD Helicopters mengt zich in de strijd voor deze grote en langdurige opdracht en stelt haar MD530F voor terwijl Airbus van zijn kant de H125 heeft voorgesteld. Sikorsky heeft een oplossing voorgesteld waarbij het geen specifieke helikopter heeft gekozen. Welke oplossingen en of Enstrom en Schweizer zullen voorstellen is nog niet geweten.
De tandem Leonardo & Boeing stellen een project voor gebaseerd op de Leonardo AW109 Trekker, die reeds als TH-73A trainingshelikopter bij de US Marines wordt gebruikt.
Vermoedelijk zal de officiële aanbesteding voor dit grote project Flight School Next (FSN) in 2026 worden uitgeschreven en we denken dat er dan ook nog een aantal grote vliegscholen een oplossing zullen voorstellen eventueel gekoppeld aan een of ander helikoptermerk.
Wordt in elk geval vervolgd....