Airbus werkt zonder dralen verder aan de certificatie van haar 'nieuwe generatie' helikopter, de Airbus H160.
De certificatie van de Safran Arrano turbine van de H160 is verwacht tegen eind April 2019 en de certificatie van de helikopter is nu gepland voor eind 2019. Het H160 testprogramma heeft reeds 1.100 vlieguren voltooid met de drie prototypes en de eerste productiehelikopter. Airbus denkt 1.500 vlieguren nodig te hebben om de certificatie door de EASA te voltooien. De certificatie door de Amerikaanse FAA zou dan zes maand later een feit moeten zijn.
Operator Babcock, die vooral actief is in de olie- en gasindustrie, is de wereldwijde lanceringsklant en heeft een overeenkomst ondertekend om een vloot van de Airbus H160 aan te kopen. Maar naast de olie- en gasindustrie wil Airbus de H160 ook verkopen in een configuratie voor de EMS (Emergency Medical Services).
Airbus heeft een productieplan om, na twee jaar productie, ongeveer 30 Airbus H160 te bouwen per jaar in de fabriek in het Franse Marignane. Maar de leiding van het H160-programma begrijp beter dan wie ook dat deze aantallen niet kunnen gehaald worden uit de zwakke olie- en gasindustrie. Dus Airbus is intussen gestart om de H160 ook in andere toepassingen (VIP, EMS, SAR, Politie, transport) te gaan aanbieden. Op vandaag heeft Airbus reeds 15 helikopters van het type H160 in bestelling.
Maar een deel van het succes van de H160 zal ongetwijfeld komen van de militaire versie, de Airbus H160M. De Franse militairen hebben de H160M reeds geselecteerd voor hun HIL programma. In een eerste fase zal Airbus 170 helikopters van het type H160M leveren, de leveringen zijn gepland vanaf 2027/2028. Het HIL-programma overkoepelt alle machten van het Frans leger en de helikopters zullen 15 verschillende missietypes moeten kunnen uitvoeren. Volgens Airbus zal dit programma een ganse reeks aan uitvoeringen en opties mogelijk maken, die ook beschikbaar zullen komen op de burgerversie van de H160.
Na de certificatie door EASA en FAA zal Airbus de H160 ook laten certificeren door de autoriteiten in Brazilie, Canada, en Japan.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...